D 2016

Když je více méně : Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím

JUŘÍK, Vojtěch a Čeněk ŠAŠINKA

Základní údaje

Originální název

Když je více méně : Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím

Název anglicky

When More is actually Less : The significance of the human error in interaction with VGE

Autoři

JUŘÍK, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí) a Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

ČVUT v Praze, Kognice a Umělý život, od s. 79-84, 6 s. 2016

Nakladatel

Kognice a Umělý život

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50101 Psychology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00090102

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-01-05915-9

Klíčová slova česky

interakce člověk-stroj; lidká chyba; virtuální prostředí; presence; imerze; 3D vizualizace; usuzování

Klíčová slova anglicky

human-machine interaction; human error; virtual environment; presence; immersion; 3D visualization; judgement

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2022 13:44, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.

Anotace

V originále

Vizualizace v oblasti interakce člověk-počítač vstoupily do éry 3D. Virtuální reprezentace prostorových dat jsou stále častěji využívány v aplikovaných oblastech od vojenství, navigace, přes krizové řízení až po leteckou kontrolu (ATC). Přidaná hodnota trojdimenzionálních reprezentací spočívá v objektivně větším množství vizuálních nápovědí, které při práci s nimi může člověk využít. Na druhé straně, z psychologické perspektivy vyvstává otázka, do jaké míry daný typ vizualizace mění povahu vnímaného, a to nejen na percepční, ale také na interakční úrovni. Naše předchozí studie ukazují, že navzdory informační ekvivalenci prezentovaného obsahu, forma 3D vizualizace ovlivňuje výkon participantů. Jako zásadní vnímáme zjištění, že imerzivní reálná 3D vizualizace, navzdory většímu množství vizuálních nápovědí a realističnosti, může u člověka zvýšit tendenci opomínat významné aspekty prezentované expozice, což v důsledku vede k nezvládnutí zadaného úkolu. V oblasti interakce člověk- počítač, kde může relativně malá chyba stát lidské životy, je např. zvýšení rychlosti procesu vyhodnocení dat za cenu nepředpokládané chyby zásadní otázka. Primárně by se ve vývoji uživatelských rozhraní nemělo jednat o snížení chybovosti, ale o vyloučení jakékoli tendence k chybování. Pro tento účel je nezbytné podrobně analyzovat okolnosti systému stejně jako proces, jakým operátor do interakce se systémem vstupuje. V závislosti na výsledcích našeho dosavadního výzkumu navrhujeme uživatelské rozhraní, které zajišťuje otevřené možnosti interakce člověk-počítač a zároveň umožňuje jejich efektivní měření. Za použití moderních technologií (Eye-tracking systém, Motion Capture systém, širokoúhlá zpětná 3D projekce) je možné analyzovat strategie řešení problému v různých typech 3D virtuálních rozhraní.

Anglicky

Visualizations in the area of human-computer interaction have entered the 3D era. Virtual representation of spatial data are increasingly used in applied areas such as military, navigation, crisis management or air control (ATC). The added value of three-dimensional representations is a greater number of visual cues included. On the other hand, from a psychological perspective it raises the question to what extent a given type of visualization change the nature of human perception, not only on the perception level, but also on the interaction level. Our previous studies indicate that despite the information equivalence of the presented contents, a form of 3D visualization affects the performance of the participants. We see as a fundamental discovery that the real immersive 3D visualization, despite the higher number of visual cues included, increases the tendency to omit important aspects presented on the screen, which in turn leads to human error. In the field of human-computer interaction the human factor is the crucial issue. Primarily, in the development of user-interfaces there should be the tendency not only reduce the number of possible errors, but rather to avoid any of mistakes. For this purpose it is necessary to analyze in detail the conditions of the system as well as the process by which the operator interacts with the system. Depending on results of our previous research we design a user interface that provides opportunities for effective human-computer interaction and also enables its measurement. Using modern technologies (Eye-tracking system, Motion Capture system, wide-angle 3D projection), it is possible to analyze the problem-solving strategies in different types of 3D virtual interfaces.

Návaznosti

MUNI/M/0846/2015, interní kód MU
Název: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty