Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1347004, author = {Žaloudíková, Iva}, article_location = {Praha}, article_number = {6}, keywords = {prevention; school prevention; smoking prevention; healthy life style; preventive programme; risk behavior; anti-smoking education}, language = {cze}, issn = {1214-8717}, journal = {Prevence}, title = {Program školní prevence rizikového chování pro děti 7-11 let zaměřený na nekouření}, volume = {13}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1347004 AU - Žaloudíková, Iva PY - 2016 TI - Program školní prevence rizikového chování pro děti 7-11 let zaměřený na nekouření JF - Prevence VL - 13 IS - 6 SP - 8-9 EP - 8-9 PB - Občanské sdružení život bez závislostí SN - 12148717 KW - prevention KW - school prevention KW - smoking prevention KW - healthy life style KW - preventive programme KW - risk behavior KW - anti-smoking education N2 - Školní program rizikového chování je zaměřen na podporu zdravého životního stylu a prevenci užívání legálních drog, především prevenci kouření u dětí mladšího školního věku (7-11 let). V jednotlivých lekcích se zabývá faktory zdravého životního stylu, jako je: dostatek pohybové aktivity v denním režimu, udržování duševního zdraví, zásady racionální výživy, atd. Upozorňuje na rizika, se kterými se děti mohou setkat a uvádí i salutory podporující zdraví. Normální je nekouřit je komplexní a systematický program, který je tvořen celkem 25 samostanými lekcemi. Je koncipován tak, že v každém postupném ročníku primárního stupně základní školy od 1. do 5. třídy je realizováno 5 lekcí s návazností v dalším školním roce. Obsah jednotlivých dílů na sebe systematicky navazuje a postupně se zvyšuje úroveň znalostí, vzrůstá náročnost a zvyšují se nároky na rozvoj dovedností potřebných pro život. Mění se techniky a aktivity k rozvoji psychosociálních kompetencí žáků vedoucích k posílení a podpoře zdraví a prevenci rizikového chování v oblasti užívání legálních drog - kouření, alkohol. Edukační program Normální je nekouřit ovlivnil zvýšení znalostí, ale pouze částečně ovlivnil postoje dětí a jejich chování. Ačkoli známky zvýšených negativní postojů ke kouření v intervenované skupině bylo možno celou dobu sledovat, signifikantní vliv byl potvrzen pouze ve 4. ročníku u dětí z nekuřáckých rodin. Projevily se známky silného vlivu rodinného prostředí ve strmém opakovaném zvýšení počtu dětí, které experimentovaly s kouřením v průběhu školních prázdnin. Pro-kuřácké rodinné prostředí snižuje úsilí protikuřácké prevence ve škole. Determinujícím faktorem pro prevenci prvních pokusů s kouřením je pro děti tohoto věku jednoznačně sociální model rodinného prostředí. Z dotazníků zpětné vazby vyplynulo, že ve školním roce 2014/15 prošlo programem 3 681 dětí. Nejvíce děti ovlivnily tyto konkrétní aktivity: dramatizace, modelové situace a jejich řešení, diskuse a úkoly na interaktivní tabuli, vlastní zkušenosti z domova, terénní úkol nedopalky, tvorba reklamních plakátů proti kouření, rozhovor s kouřícím členem rodiny o kouření a další. Program ovlivnil názory dětí na zdravý životní styl. ER -
ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Program školní prevence rizikového chování pro děti 7-11 let zaměřený na nekouření. \textit{Prevence}. Praha: Občanské sdružení život bez závislostí, 2016, roč.~13, č.~6, s.~8-9. ISSN~1214-8717.
|