ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Program školní prevence rizikového chování pro děti 7-11 let zaměřený na nekouření. Prevence. Praha: Občanské sdružení život bez závislostí, 2016, roč. 13, č. 6, s. 8-9. ISSN 1214-8717.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Program školní prevence rizikového chování pro děti 7-11 let zaměřený na nekouření
Autoři ŽALOUDÍKOVÁ, Iva.
Vydání Prevence, Praha, Občanské sdružení život bez závislostí, 2016, 1214-8717.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky prevence; školní prevence; prevence kouření; zdravý životní styl; preventivní program; rizikové chování; nekuřácká výchova
Klíčová slova anglicky prevention; school prevention; smoking prevention; healthy life style; preventive programme; risk behavior; anti-smoking education
Změnil Změnila: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D., učo 23671. Změněno: 27. 7. 2016 15:12.
Anotace
Školní program rizikového chování je zaměřen na podporu zdravého životního stylu a prevenci užívání legálních drog, především prevenci kouření u dětí mladšího školního věku (7-11 let). V jednotlivých lekcích se zabývá faktory zdravého životního stylu, jako je: dostatek pohybové aktivity v denním režimu, udržování duševního zdraví, zásady racionální výživy, atd. Upozorňuje na rizika, se kterými se děti mohou setkat a uvádí i salutory podporující zdraví. Normální je nekouřit je komplexní a systematický program, který je tvořen celkem 25 samostanými lekcemi. Je koncipován tak, že v každém postupném ročníku primárního stupně základní školy od 1. do 5. třídy je realizováno 5 lekcí s návazností v dalším školním roce. Obsah jednotlivých dílů na sebe systematicky navazuje a postupně se zvyšuje úroveň znalostí, vzrůstá náročnost a zvyšují se nároky na rozvoj dovedností potřebných pro život. Mění se techniky a aktivity k rozvoji psychosociálních kompetencí žáků vedoucích k posílení a podpoře zdraví a prevenci rizikového chování v oblasti užívání legálních drog - kouření, alkohol. Edukační program Normální je nekouřit ovlivnil zvýšení znalostí, ale pouze částečně ovlivnil postoje dětí a jejich chování. Ačkoli známky zvýšených negativní postojů ke kouření v intervenované skupině bylo možno celou dobu sledovat, signifikantní vliv byl potvrzen pouze ve 4. ročníku u dětí z nekuřáckých rodin. Projevily se známky silného vlivu rodinného prostředí ve strmém opakovaném zvýšení počtu dětí, které experimentovaly s kouřením v průběhu školních prázdnin. Pro-kuřácké rodinné prostředí snižuje úsilí protikuřácké prevence ve škole. Determinujícím faktorem pro prevenci prvních pokusů s kouřením je pro děti tohoto věku jednoznačně sociální model rodinného prostředí. Z dotazníků zpětné vazby vyplynulo, že ve školním roce 2014/15 prošlo programem 3 681 dětí. Nejvíce děti ovlivnily tyto konkrétní aktivity: dramatizace, modelové situace a jejich řešení, diskuse a úkoly na interaktivní tabuli, vlastní zkušenosti z domova, terénní úkol nedopalky, tvorba reklamních plakátů proti kouření, rozhovor s kouřícím členem rodiny o kouření a další. Program ovlivnil názory dětí na zdravý životní styl.
VytisknoutZobrazeno: 21. 8. 2024 10:17