J 2016

Whom to Trust: The Role of Mediation and Perceived Harm in Support Seeking by Cyberbullying Victims

ČERNÁ, Alena, Hana MACHÁČKOVÁ a Lenka DĚDKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Whom to Trust: The Role of Mediation and Perceived Harm in Support Seeking by Cyberbullying Victims

Autoři

ČERNÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Children & Society, UK, 2016, 0951-0605

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.802

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00087969

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000382561300002

Klíčová slova anglicky

coping strategies;cyberbullying;mediation

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2017 09:02, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

This study focuses on two coping strategies in cyberbullying: talking to parents and talking to peers. The subsample of cyberbullying victims aged 9–16 (N = 1395; 59% female) from the EU Kids Online II project was analysed. We predicted talking to parents and peers according to mediation style, perceived harm, support-seeking tendencies, parental knowledge of the child's activities online, age and gender. The results show that perceived harm and active mediation increase the likelihood of confiding. Parents play a central role and should be encouraged to show their children interest about and understanding of their online activities.

Návaznosti

EE2.3.20.0184, projekt VaV
Název: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
GAP407/11/0585, projekt VaV
Název: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
Investor: Grantová agentura ČR, Rizika používání internetu pro děti a adolescenty