2016
Pedagogika a nové výzvy výzkumu ICT : role digitálních technologií v každodenním životě a učení mládeže
ARNSETH, Hans Christian, Ola ERSTAD, Libor JUHAŇÁK a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
Pedagogika a nové výzvy výzkumu ICT : role digitálních technologií v každodenním životě a učení mládeže
Název anglicky
Pedagogy and New Challenges in ICT Research : On the Role of Digital Technologies in Everyday Life and Youth Learning
Autoři
ARNSETH, Hans Christian (578 Norsko), Ola ERSTAD (578 Norsko), Libor JUHAŇÁK (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00090127
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
mládež; formální a informální učení; digitální technologie; gramotnost; výzkum
Klíčová slova anglicky
youth; formal and informal learning; digital technology; literacy; research
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2019 14:32, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Stať diskuzního charakteru se zabývá problematikou učení mládeže v různých kontextech a prostředích v éře digitálních technologií. Mládež se s digitálními technologiemi běžně setkává jak ve škole, tak zejména mimo školu, tradičně se však pedagogický výzkum věnuje především školnímu využití ICT. Je tedy velkou výzvou pro pedagogiku tyto oblasti propojit s cílem poznat komplexněji život a učení současné mládeže. V úvodní části se zaměřujeme na současný stav pedagogického výzkumu, ukazujeme také, že ICT nelze považovat pouze za moderní didaktickou pomůcku. V dalších částech diskutujeme možná teoretická východiska tématu. Následně se zabýváme metodologickými otázkami empirického výzkumu, přičemž prezentujeme také příklady realizovaných výzkumů, které jdou za rámec tradičních výzkumů formálního učení s ICT. V závěru se pak zamýšlíme nad teoretickými, metodologickými i aplikačními otázkami, jež souvisejí s takto komplexně pojatým pedagogickým výzkumem mládeže. Jedním z cílů této stati je motivovat k diskuzi o pedagogické teorii a výzkumu učení dnešní mládeže s ICT a podnítit tak teoretickou i výzkumnou činnost v této oblasti.
Anglicky
This paper deals with some issues that young people face in various contexts while learning in the digital age. Even though young people more commonly encounter digital technologies outside school than inside it, pedagogical research has focused mostly on school use of ICT. Hence a challenge arises to connect these two areas for a more complex understanding of the life and learning of young people. The introductory part of the paper examines the current state of research in ICT and shows that ICT should not be considered a modern didactic tool only. Subsequent parts discuss possible theoretical solutions of this matter and address some methodological questions of empirical research while also commenting on examples of research that go beyond the traditional way of researching ICT. In its conclusion, the paper explores questions related to theory, methodology and application of the complex research of youth and ICT described above. One of the aims of this paper is to create a discussion on pedagogical theory and research of youth learning aided by ICT and thus to motivate further theoretical and research activity in this area.
Návaznosti
MUNI/A/1219/2014, interní kód MU |
|