J 2016

Explanation of the Donor Decision-making Process in the Czech Republic through a Combination of Influences of Individual Motives

HLADKÁ, Marie a Vladimír HYÁNEK

Základní údaje

Originální název

Explanation of the Donor Decision-making Process in the Czech Republic through a Combination of Influences of Individual Motives

Autoři

HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladimír HYÁNEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

European Financial and Accounting Journal, Praha, Vysoká škola ekonomická v Praze, 2016, 1805-4846

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/16:00087974

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova anglicky

Altruism; Charitable giving; Factor analysis; Motive; Philanthropy

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 6. 2016 14:37, Ing. Marie Hladká, Ph.D.

Anotace

V originále

Motivation represents a foundation corestone on which analyses in a number of the humanities and social sciences are built. For a long time, economists have seen motivation as connected with the act of giving, trying to interpret it in the context of the neoclassical economics assumptions. On the basis of representative theoretical models, Ziemek (2003) distinguishes three basic categories of motives underlying the act of giving: altruism, egoism and investment. The paper follows on from the research (Hladká, Hyánek, 2015) that generated interesting outcomes and presented a comprehensive picture of the motives influencing donor behaviour in the Czech Republic. The authors have enriched it with a new dimension in the form of an analysis and an appropriate research method. The authors submit a theoretically reasoned set of motives influencing donor behaviour to an explorative factor analysis with the aim to determine a group of the variables that statistically “belong together”, i.e. are underpinned by a common factor. The result of the analysis is reduction of the original 37 identified motives to eight new aggregate factors which are newly named and can be used for further empirical testing.

Návaznosti

GA14-06856S, projekt VaV
Název: Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí
Investor: Grantová agentura ČR, Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí