D 2016

Comparison of User Performance with Interactive and Static 3D Visualization – Pilot Study

HERMAN, Lukáš a Zdeněk STACHOŇ

Základní údaje

Originální název

Comparison of User Performance with Interactive and Static 3D Visualization – Pilot Study

Autoři

HERMAN, Lukáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

GOTTINGEN, ISPRS Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Vol. XLI-B2, od s. 655-661, 7 s. 2016

Nakladatel

Copernicus GmbH

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10500 1.5. Earth and related environmental sciences

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14310/16:00090156

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

ISSN

UT WoS

000392747900105

Klíčová slova anglicky

3D visualization; exploratory study; interactive visualization; perspective view; usability; user performance

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2018 10:03, RNDr. Lukáš Herman, Ph.D.

Anotace

V originále

Interactive 3D visualizations of spatial data are currently available and popular through various applications such as Google Earth, ArcScene, etc. Several scientific studies have focused on user performance with 3D visualization, but static perspective views are used as stimuli in most of the studies. The main objective of this paper is to try to identify potential differences in user performance with static perspective views and interactive visualizations. This research is an exploratory study. An experiment was designed as a between-subject study and a customized testing tool based on open web technologies was used for the experiment. The testing set consists of an initial questionnaire, a training task and four experimental tasks. Selection of the highest point and determination of visibility from the top of a mountain were used as the experimental tasks. Speed and accuracy of each task performance of participants were recorded. The movement and actions in the virtual environment were also recorded within the interactive variant. The results show that participants deal with the tasks faster when using static visualization. The average error rate was also higher in the static variant. The findings from this pilot study will be used for further testing, especially for formulating of hypotheses and designing of subsequent experiments.

Návaznosti

MUNI/A/1315/2015, interní kód MU
Název: Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země
Investor: Masarykova univerzita, Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/M/0846/2015, interní kód MU
Název: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty