2016
Cognitive Aspects of Collaboration in 3D Virtual Environments
JUŘÍK, Vojtěch, Lukáš HERMAN, Petr KUBÍČEK, Zdeněk STACHOŇ, Čeněk ŠAŠINKA et. al.Základní údaje
Originální název
Cognitive Aspects of Collaboration in 3D Virtual Environments
Autoři
JUŘÍK, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí), Lukáš HERMAN (203 Česká republika, domácí), Petr KUBÍČEK (203 Česká republika, domácí), Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí) a Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
GOTTINGEN, ISPRS Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Vol. XLI-B2, od s. 663-670, 8 s. 2016
Nakladatel
Copernicus GmbH
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10500 1.5. Earth and related environmental sciences
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14310/16:00090157
Organizační jednotka
Přírodovědecká fakulta
ISSN
UT WoS
000392747900106
Klíčová slova anglicky
3D visualization; decision making; human-machine interaction; MUVE; presence; situation awareness; virtual collaboration; virtual environments
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2018 10:02, RNDr. Lukáš Herman, Ph.D.
Anotace
V originále
Human-computer interaction has entered the 3D era. The most important models representing spatial information — maps — are transferred into 3D versions regarding the specific content to be displayed. Virtual worlds (VW) become promising area of interest because of possibility to dynamically modify content and multi-user cooperation when solving tasks regardless to physical presence. They can be used for sharing and elaborating information via virtual images or avatars. Attractiveness of VWs is emphasized also by possibility to measure operators’ actions and complex strategies. Collaboration in 3D environments is the crucial issue in many areas where the visualizations are important for the group cooperation. Within the specific 3D user interface the operators' ability to manipulate the displayed content is explored regarding such phenomena as situation awareness, cognitive workload and human error. For such purpose, the VWs offer a great number of tools for measuring the operators’ responses as recording virtual movement or spots of interest in the visual field. Study focuses on the methodological issues of measuring the usability of 3D VWs and comparing them with the existing principles of 2D maps. We explore operators’ strategies to reach and interpret information regarding the specific type of visualization and different level of immersion.
Návaznosti
MUNI/A/1315/2015, interní kód MU |
| ||
MUNI/M/0846/2015, interní kód MU |
|