J 2016

Czechoslovak light rail - Legacy of socialist urbanism or opportunity for the future?

SEIDENGLANZ, Daniel, Martin KVIZDA, Tomáš NIGRIN, Zdeněk TOMEŠ, Jiří DUJKA et. al.

Základní údaje

Originální název

Czechoslovak light rail - Legacy of socialist urbanism or opportunity for the future?

Autoři

SEIDENGLANZ, Daniel (203 Česká republika, garant, domácí), Martin KVIZDA (203 Česká republika, domácí), Tomáš NIGRIN (203 Česká republika), Zdeněk TOMEŠ (203 Česká republika, domácí) a Jiří DUJKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Transport Geography, Oxford, Elsevier, 2016, 0966-6923

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50700 5.7 Social and economic geography

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.675

Kód RIV

RIV/00216224:14310/16:00087608

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

UT WoS

000382344800041

Klíčová slova česky

městská doprava; light rail; rachlá tramvaj; Praha; Brno; Bratislava

Klíčová slova anglicky

Urban transport; Light rail; Fast tram (‘rychlá tramvaj’); Prague; Bratislava; Brno

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2018 11:58, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.

Anotace

V originále

This article focuses on the development of the Czechoslovak ‘rychlá tramvaj’ (‘fast tram’) systems in Prague, Bratislava and Brno. Its aim is to examine whether these systems meet the requirements of light rail and whether it is possible to continue their development as a functional light rail city transport system. A further aim is a detailed analysis of the conditions and contexts affecting the gradual development of ‘rychlá tramvaj’ schemes in three selected metropolises in the former Czechoslovakia. Urban development in Czechoslovakia was affected by the socialist planning system that constructed large housing estates on the edges of metropolises during the 1970s and 1980s. As a result, many commuters had to be moved between them and city centres daily; therefore, the necessity for high-capacity ‘rychlá tramvaj’ connections became apparent. After socio-political changes in 1989, a market economy was introduced and the trends of commercial and residential suburbanization have modified the spatial structure of the cities, and mobility has begun to be increasingly dependent on cars. In response to this, city councils departed from further development of ‘rychlá tramvaj’ schemes. Currently, the emphasis on sustainable mobility is apparent, principally because of smart city solutions, an environmental focus and a common European transport policy; thus, municipalities are rediscovering the virtues of light rail lines again. Because the ‘rychlá tramvaj’ systems from the 1970s and 1980s are still in operation, transforming them into modern light rail systems appears to be a convenient and cheap solution.

Návaznosti

MUNI/A/0997/2015, interní kód MU
Název: Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury. (Akronym: CBA-IP)
Investor: Masarykova univerzita, Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
TD03000061, projekt VaV
Název: Význam regionálních terminálů vysokorychlostních tratí pro hustotu dopravních proudů a teritoriální soudržnost.
Investor: Technologická agentura ČR, Význam regionálních terminálů vysokorychlostních tratí pro hustotu dopravních proudů.