B 2016

Dětské pojetí smrti

ŽALOUDÍKOVÁ, Iva

Základní údaje

Originální název

Dětské pojetí smrti

Název anglicky

Children s conceptions of death

Autoři

ŽALOUDÍKOVÁ, Iva

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 147 s. 2016

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

ISBN

978-80-210-8268-7

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-8268-2016

Klíčová slova česky

děti; smrt; koncept smrti; dětské představy o smrti; dětské chápání smrti; dětské vnímání smrti; dětské pojetí smrti

Klíčová slova anglicky

children; death; death concept; children’s images of death; children’s understanding of death; children’s conceptions of death

Štítky

Změněno: 27. 6. 2016 11:09, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Publikace se zabývá představami školních a předškolních dětí o fenoménu smrti. Přibližuje faktory ovlivňující koncept smrti jako je věk, kognitivní zralost, religiozita, komunikace v rodině, vlastní zkušenost se smrtí a další. Sleduje vývoj konceptu smrti u dětí ve věku od 3 do 11 let se zjištěním jednotlivých komponent smrti (univerzalita, nevratnost, aj.) a posouzením rozvinutosti konceptu smrti. K tomuto zjištění je použito kvalitativní metody kresby, rozhovoru pozorování a pojmové mapy. V závěru se zaměřuje se na doporučení, jak seznámit děti se smrtí, na proces truchlení, na to, jak s dětmi o smrti hovořit ve škole nebo v rodině.

Anglicky

This monography deals with young school and preschool children’s perceptions, images, understanding of death phenomena. It is concerned on the factors which influenced the maturity of death concept like age, cognitive development, communication in the family environment, personal experience etc. It focuses on development of death concept in children aged 3 to 11 with its components as universality, irreversibility, etc. The qualitative methodology is used in the research part: drawnings, an individual semistructured interview, an observation and mental maps. In the end there is a reccomendation how to talk with children about death in school and in the family.