D 2016

Historical Perspective on School Experiments in Teaching Physics and Chemistry

MILÉŘ, Tomáš a Eva TRNOVÁ

Základní údaje

Originální název

Historical Perspective on School Experiments in Teaching Physics and Chemistry

Název česky

Historická perspektiva školního experimentu ve výuce fyziky a chemie

Vydání

Braga, Portugal, od s. 105-109, 5 s. 2016

Nakladatel

Hands-on Scince Network

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Portugalsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-84-8158-714-2

Klíčová slova česky

školní experimenty; přírodovědné vzdělávání; fyzika; chemie; historie; 19. století

Klíčová slova anglicky

school experiments; science education; physics; chemistry; history; 19th century

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 30. 3. 2017 10:27, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

In the paper we investigate the beginnings of school subjects of Physics and Chemistry and their didactics in the Czech lands. They appeared in the curricula of public schools during the 19th century. Teaching content and methods used at those times are still present in the current education. Great number of simple school experiments developed earlier is still being used at modern schools as they adequately and clearly demonstrate laws of nature. Then we present several interesting school experiments selected from original old textbooks and methodology books. At the end the influence of Ernst Mach on the world development of experimental and theoretical physics, philosophy and science education is commemorated.

Česky

V příspěvku zkoumáme počátek fyziky a chemie jako vyučovacích předmětů a jejich didaktik na českém území. Objevily se v kurikulu během 19. století. Obsah i metody se používají dosud. Mnoho jednoduchých experimentů bylo vyvinuto dříve a jsou stále užívány jelikož adekvátně a jasně demonstrují přírodní jevy. Prezentujeme sadu zajímavých školních experimentů vybraných z originálních učebnic a metodických příruček. Závěrem je uveden vliv E. Macha na rozvoj fyziky, filozofie a přírodovědného vzdělávání.

Přiložené soubory

HSCI2016_milerTrnova.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru