2016
Historical Perspective on School Experiments in Teaching Physics and Chemistry
MILÉŘ, Tomáš a Eva TRNOVÁZákladní údaje
Originální název
Historical Perspective on School Experiments in Teaching Physics and Chemistry
Název česky
Historická perspektiva školního experimentu ve výuce fyziky a chemie
Autoři
Vydání
Braga, Portugal, od s. 105-109, 5 s. 2016
Nakladatel
Hands-on Scince Network
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Portugalsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-84-8158-714-2
Klíčová slova česky
školní experimenty; přírodovědné vzdělávání; fyzika; chemie; historie; 19. století
Klíčová slova anglicky
school experiments; science education; physics; chemistry; history; 19th century
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 30. 3. 2017 10:27, Dana Nesnídalová
V originále
In the paper we investigate the beginnings of school subjects of Physics and Chemistry and their didactics in the Czech lands. They appeared in the curricula of public schools during the 19th century. Teaching content and methods used at those times are still present in the current education. Great number of simple school experiments developed earlier is still being used at modern schools as they adequately and clearly demonstrate laws of nature. Then we present several interesting school experiments selected from original old textbooks and methodology books. At the end the influence of Ernst Mach on the world development of experimental and theoretical physics, philosophy and science education is commemorated.
Česky
V příspěvku zkoumáme počátek fyziky a chemie jako vyučovacích předmětů a jejich didaktik na českém území. Objevily se v kurikulu během 19. století. Obsah i metody se používají dosud. Mnoho jednoduchých experimentů bylo vyvinuto dříve a jsou stále užívány jelikož adekvátně a jasně demonstrují přírodní jevy. Prezentujeme sadu zajímavých školních experimentů vybraných z originálních učebnic a metodických příruček. Závěrem je uveden vliv E. Macha na rozvoj fyziky, filozofie a přírodovědného vzdělávání.