ŽALOUDÍKOVÁ, Iva. Dětské pojetí smrti (Children’s perceptions of death). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 147 pp. ISBN 978-80-210-8104-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dětské pojetí smrti
Name (in English) Children’s perceptions of death
Authors ŽALOUDÍKOVÁ, Iva.
Edition 1. vyd. Brno, 147 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-8104-8
Keywords (in Czech) děti; smrt; koncept smrti; dětské představy o smrti; dětské chápání smrti; dětské vnímání smrti; dětské pojetí smrti
Keywords in English children; death; death concept; children s images of death; children s understanding of death; children s conceptions of death
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 8/7/2016 14:37.
Abstract
Publikace se zabývá představami školních a předškolních dětí o smrti. Přibližuje faktory ovlivňující pojetí smrti, jako je věk, kognitivní zralost, religiozita, vlastní zkušenost se smrtí a další. Sleduje vývoj pojetí smrti u dětí ve věku od 3 do 11 let v jednotlivých komponentách (nevyhnutelnost, univerzalita, nevratnost, skončení funkcí, příčinnost) a současně zjištuje vyzrálost pojetí smrti. K tomuto zjištění je použito metody kresby, rozhovoru, pozorování, pojmové mapy a dotazník pro rodiče. Zaměřuje se na doporučení, jak seznámit děti se smrtí, na proces truchlení, na to, jak s dětmi o smrti hovořit ve škole nebo v rodině.
Abstract (in English)
This monography deals with young school and preschool children s perceptions, images, understanding of death phenomena. It is concerned on the factors which influenced the maturity of death concept like, cognitive development, personal experience etc. It focuses on development of death concept in children aged 3 to 11 with its components as inevitability, universality, irreversibility, nonfunctionality, causality. Th e qualitative methodology is used in the research part: drawnings, an individual semistructured interview, an observation, mental maps and questionnaire for parents. In the end there is a reccomendation how to talk with children about death in school and in the family environment.
PrintDisplayed: 26/4/2024 12:26