2016
Minimální požadavky na odůvodnění správního rozhodnutí ve středoevropském kontextu
BRAŽINA, RadislavZákladní údaje
Originální název
Minimální požadavky na odůvodnění správního rozhodnutí ve středoevropském kontextu
Název anglicky
Minimum Requirements for the Reasoning of Administrative Decisions in the Context of Central Europe
Autoři
BRAŽINA, Radislav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Časopis pro právní vědu a praxi, Masarykova univerzita, 2016, 1210-9126
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/16:00090360
Organizační jednotka
Právnická fakulta
Klíčová slova česky
zásada řádného odůvodnění; odůvodnění; úplnost odůvodnění; minimální požadavky na odůvodnění
Klíčová slova anglicky
Principle of Proper Reasoning; Reasoning; Completeness of reasoning; Minimal Standards of Reasoning
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 7. 2020 09:45, Mgr. Petra Georgala
V originále
Tématem článku je problematika minimálních standardů odůvodnění správních rozhodnutí ve středoevropském kontextu, tj. ve světle právní úpravy České republiky, Německa, Rakouska a Polska s přihlédnutím k dokumentům Rady Evropy a judikatuře ESLP. Odůvodnění získává své místo v oblasti záruk zákonnosti ve veřejné správy a v systému ochrany práv adresátů veřejné správy, přičemž tento článek analyzuje společný sdílený minimální nároků kladených na odůvodnění za pomocí studia odborné literatury, analýzy a dílčí komparace právních řádů vybraných zemí, včetně judikatury správních soudů. Ve středoevropském prostředí je sjednocujícím prvkem minimálních požadavků na odůvodnění (s mírnými odchylkami) povinnost správního orgánu uvést zásadní (podstatné) důvody vedoucí správní orgán k vydání daného rozhodnutí ve spojení s hodnocením podkladů řízení a důkazů. Této otázce je věnována hlavní část článku. Autor se zabývá i možnostmi vydání rozhodnutí bez odůvodnění. Tyto výjimky analyzuje a zaměřuje se zejména na problematiku jejich souladnosti se zásadou řádného odůvodnění jakožto jedné z obecných právních zásad.
Anglicky
The author in article deals with the minimum standards of reasoning of administrative decisions in the Central European context, ie. in the light of the legislation of the Czech Republic, Germany, Austria and Poland with regard to the documents of the Council of Europe and the case law of the ECHR. Reasoning guarantees legality in public administration and is important part of the system of protection of public individual rights, and this paper analyzes common shared minimal demands on reasoning using a study of the literature, analysis and partial comparison of legal systems in selected countries, including the case law of the administrative courts. In Central Europe, the unifying element of the minimum requirements for reasoning (with slight variations) is the duty administrative authority to bring essential (substantial) reasons why the administrative authority take the decision in conjunction with the evaluation procedure documents and evidence. This issue is the main part of the article. The author also deals with the possibilities of issuing decisions without reasoning. These exceptions are analyzed mainly on the issues of the compliance with principle of proper reasoning as one of the general principles of law.