2016
K podstatě evoluční ontologie
ŠMAJS, JosefZákladní údaje
Originální název
K podstatě evoluční ontologie
Název anglicky
On the Basis of Evolutionary Ontology
Autoři
ŠMAJS, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Recenze
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.011 v roce 2001
Kód RIV
RIV/00216224:14560/16:00090428
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
evoluční ontologie; tradiční ontologie; evoluce; příroda; kultura
Klíčová slova anglicky
Evolutionary ontology; Traditional ontology; Evolution; Nature; Culture
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2017 15:26, Mgr. Bc. Hana Bohrnová, Ph.D.
V originále
Evoluční ontologie se od tradiční ontologie liší: 1. předmětem; 2. způsobem jeho interpretace; 3. společenskou rolí. Předmětem tradiční ontologie bylo abstraktně pojaté přírodní bytí. Předmětem ontologie evoluční je vedle přírodního bytí také umělé onticky opoziční bytí kulturní. Jejím předmětem je totiž celá pozemská skutečnost včetně konfliktu kultury s přírodou. Tradiční ontologie v pojetí přírodního bytí preferovala stálost, pasivitu a vratnost, ontologie evoluční zdůrazňuje jeho procesualitu, ontickou aktivitu a nevratnost; v souladu s realitou považuje i přírodní bytí za aktivitu, za onticky tvořivý proces napájený zbytkovou energií velkého třesku. Tradiční ontologie byla abstraktně akademická a individuálně útěšná; evoluční ontologie, která odhaluje podstatu globální ekologické krize, může plnit funkci obecně světonázorovou a kulturně paradigmatickou.
Anglicky
Evolutionary ontology differs from traditional ontology in the following aspects: 1. subject; 2. means of its interpretation; 3. social role. The abstractly understood natural being is the subject of traditional ontology. The ontically opposing artificial cultural being is, besides the natural being, the subject of evolutionary ontology. This is because its subject consists in the complete terrestrial reality, including the conflict between the Culture and the Nature. Traditional ontology, within the context of the natural being, preferred stability, passivity and reversibility, while evolutionary ontology emphasizes processes, ontical activity and non-reversibility; in compliance with reality it considers natural being to be an activity, to be a process powered by the residual energy of the Big Bang. Traditional ontology has been abstractly academic and individually comfortable; evolutionary ontology, which has revealed the principles of the global environmental crisis, could play a generally philosophical and culturally paradigmatic role.