r 2016

K podstatě evoluční ontologie

ŠMAJS, Josef

Základní údaje

Originální název

K podstatě evoluční ontologie

Název anglicky

On the Basis of Evolutionary Ontology

Autoři

ŠMAJS, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

2016

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Recenze

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.011 v roce 2001

Kód RIV

RIV/00216224:14560/16:00090428

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova česky

evoluční ontologie; tradiční ontologie; evoluce; příroda; kultura

Klíčová slova anglicky

Evolutionary ontology; Traditional ontology; Evolution; Nature; Culture

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2017 15:26, Mgr. Bc. Hana Bohrnová, Ph.D.

Anotace

V originále

Evoluční ontologie se od tradiční ontologie liší: 1. předmětem; 2. způsobem jeho interpretace; 3. společenskou rolí. Předmětem tradiční ontologie bylo abstraktně pojaté přírodní bytí. Předmětem ontologie evoluční je vedle přírodního bytí také umělé onticky opoziční bytí kulturní. Jejím předmětem je totiž celá pozemská skutečnost včetně konfliktu kultury s přírodou. Tradiční ontologie v pojetí přírodního bytí preferovala stálost, pasivitu a vratnost, ontologie evoluční zdůrazňuje jeho procesualitu, ontickou aktivitu a nevratnost; v souladu s realitou považuje i přírodní bytí za aktivitu, za onticky tvořivý proces napájený zbytkovou energií velkého třesku. Tradiční ontologie byla abstraktně akademická a individuálně útěšná; evoluční ontologie, která odhaluje podstatu globální ekologické krize, může plnit funkci obecně světonázorovou a kulturně paradigmatickou.

Anglicky

Evolutionary ontology differs from traditional ontology in the following aspects: 1. subject; 2. means of its interpretation; 3. social role. The abstractly understood natural being is the subject of traditional ontology. The ontically opposing artificial cultural being is, besides the natural being, the subject of evolutionary ontology. This is because its subject consists in the complete terrestrial reality, including the conflict between the Culture and the Nature. Traditional ontology, within the context of the natural being, preferred stability, passivity and reversibility, while evolutionary ontology emphasizes processes, ontical activity and non-reversibility; in compliance with reality it considers natural being to be an activity, to be a process powered by the residual energy of the Big Bang. Traditional ontology has been abstractly academic and individually comfortable; evolutionary ontology, which has revealed the principles of the global environmental crisis, could play a generally philosophical and culturally paradigmatic role.