ŠMAJS, Josef. K podstatě evoluční ontologie. Filosofický časopis. AV ČR, Filosofický ústav, 2016, roč. 64, č. 3, s. 437-445. ISSN 0015-1831.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název K podstatě evoluční ontologie
Název anglicky On the Basis of Evolutionary Ontology
Autoři ŠMAJS, Josef (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Recenze
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.011 v roce 2001
Kód RIV RIV/00216224:14560/16:00090428
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky evoluční ontologie; tradiční ontologie; evoluce; příroda; kultura
Klíčová slova anglicky Evolutionary ontology; Traditional ontology; Evolution; Nature; Culture
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Bc. Hana Bohrnová, Ph.D., učo 179999. Změněno: 14. 3. 2017 15:26.
Anotace
Evoluční ontologie se od tradiční ontologie liší: 1. předmětem; 2. způsobem jeho interpretace; 3. společenskou rolí. Předmětem tradiční ontologie bylo abstraktně pojaté přírodní bytí. Předmětem ontologie evoluční je vedle přírodního bytí také umělé onticky opoziční bytí kulturní. Jejím předmětem je totiž celá pozemská skutečnost včetně konfliktu kultury s přírodou. Tradiční ontologie v pojetí přírodního bytí preferovala stálost, pasivitu a vratnost, ontologie evoluční zdůrazňuje jeho procesualitu, ontickou aktivitu a nevratnost; v souladu s realitou považuje i přírodní bytí za aktivitu, za onticky tvořivý proces napájený zbytkovou energií velkého třesku. Tradiční ontologie byla abstraktně akademická a individuálně útěšná; evoluční ontologie, která odhaluje podstatu globální ekologické krize, může plnit funkci obecně světonázorovou a kulturně paradigmatickou.
Anotace anglicky
Evolutionary ontology differs from traditional ontology in the following aspects: 1. subject; 2. means of its interpretation; 3. social role. The abstractly understood natural being is the subject of traditional ontology. The ontically opposing artificial cultural being is, besides the natural being, the subject of evolutionary ontology. This is because its subject consists in the complete terrestrial reality, including the conflict between the Culture and the Nature. Traditional ontology, within the context of the natural being, preferred stability, passivity and reversibility, while evolutionary ontology emphasizes processes, ontical activity and non-reversibility; in compliance with reality it considers natural being to be an activity, to be a process powered by the residual energy of the Big Bang. Traditional ontology has been abstractly academic and individually comfortable; evolutionary ontology, which has revealed the principles of the global environmental crisis, could play a generally philosophical and culturally paradigmatic role.
VytisknoutZobrazeno: 19. 8. 2024 22:23