J 2016

Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku

TRNOVÁ, Eva, Tomáš JANKO, Josef TRNA a Karolína PEŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku

Název česky

Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku

Název anglicky

The Types of Educational Comics and Analysis of Their Educational Potential for Science Instruction

Autoři

TRNOVÁ, Eva (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANKO (203 Česká republika, garant, domácí), Josef TRNA (203 Česká republika, domácí) a Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Scientia in educatione, Praha, 2016, 1804-7106

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00090431

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

komiksy; konektivismus; Net-generace; přírodovědné vzdělávání; STEM vyučovací předměty; vzdělávací komiksy

Klíčová slova anglicky

comics; connectivism; educational comic; Net-generation; science education; STEM school subjects

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2017 18:04, doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.

Anotace

V originále

Komiksové příběhy jsou tradičně vnímány jako specifické populární médium. Vzhledem k jejich oblíbenosti a srozumitelnosti pro dospívající je jim však pozornost stále častěji věnována i v oblasti přírodovědného vzdělávání. Důležitým aspektem je v tomto ohledu nejen obsah komiksů, ale také jejich výrazové prostředky. Cílem studie je přispět ke konkretizaci edukačního potenciálu komiksů a naznačit způsoby jejich pedagogického využití v kontextu motivace a poznávacích charakteristik současné NET-generace žáků. Jádro studie představuje analýza ukázek vzdělávacích komiksů s přírodovědnou tématikou, jež se uplatňují při transformování přírodovědných konceptů do lépe uchopitelné podoby. Nejdříve je čtenář v obecné rovině seznamován s přínosem komiksů vzhledem k učebním návykům současných žáků. Následně jsou objasňovány vlastnosti vzdělávacího komiksu a podrobněji vysvětlováno jeho fungování jako didaktického prostředku. V závěru studie jsou na základě zjištěných poznatků vyvozována didaktická doporučení a popisovány příklady efektivního využití vzdělávacích komiksů v přírodovědné výuce.

Anglicky

Traditionally, comics are perceived as a specific popular medium. Thanks to their popularity and understandability for adolescents, they are nowadays paid increasing attention even in the domain of science education. In this respect, an important aspect of the comics is their content as well as their means of expression. This study aims to explore the educational potential of the medium and to suggest ways of its beneficial educational use for the contemporary NET-generation of students. Based on the selected examples, educational comics are analyzed as means supporting the transformation of scientific educational concepts to a more understandable form. First, the reader is familiarized with the benefits of comics with respect to the educational needs of the current generation of students. Further, the qualities and functioning of comics as educational means are explained. Finally, recommendations for the effective use of comics in science instruction are suggested.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci