2016
Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku
TRNOVÁ, Eva, Tomáš JANKO, Josef TRNA a Karolína PEŠKOVÁZákladní údaje
Originální název
Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku
Název česky
Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku
Název anglicky
The Types of Educational Comics and Analysis of Their Educational Potential for Science Instruction
Autoři
TRNOVÁ, Eva (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANKO (203 Česká republika, garant, domácí), Josef TRNA (203 Česká republika, domácí) a Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Scientia in educatione, Praha, 2016, 1804-7106
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00090431
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
komiksy; konektivismus; Net-generace; přírodovědné vzdělávání; STEM vyučovací předměty; vzdělávací komiksy
Klíčová slova anglicky
comics; connectivism; educational comic; Net-generation; science education; STEM school subjects
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2017 18:04, doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.
V originále
Komiksové příběhy jsou tradičně vnímány jako specifické populární médium. Vzhledem k jejich oblíbenosti a srozumitelnosti pro dospívající je jim však pozornost stále častěji věnována i v oblasti přírodovědného vzdělávání. Důležitým aspektem je v tomto ohledu nejen obsah komiksů, ale také jejich výrazové prostředky. Cílem studie je přispět ke konkretizaci edukačního potenciálu komiksů a naznačit způsoby jejich pedagogického využití v kontextu motivace a poznávacích charakteristik současné NET-generace žáků. Jádro studie představuje analýza ukázek vzdělávacích komiksů s přírodovědnou tématikou, jež se uplatňují při transformování přírodovědných konceptů do lépe uchopitelné podoby. Nejdříve je čtenář v obecné rovině seznamován s přínosem komiksů vzhledem k učebním návykům současných žáků. Následně jsou objasňovány vlastnosti vzdělávacího komiksu a podrobněji vysvětlováno jeho fungování jako didaktického prostředku. V závěru studie jsou na základě zjištěných poznatků vyvozována didaktická doporučení a popisovány příklady efektivního využití vzdělávacích komiksů v přírodovědné výuce.
Anglicky
Traditionally, comics are perceived as a specific popular medium. Thanks to their popularity and understandability for adolescents, they are nowadays paid increasing attention even in the domain of science education. In this respect, an important aspect of the comics is their content as well as their means of expression. This study aims to explore the educational potential of the medium and to suggest ways of its beneficial educational use for the contemporary NET-generation of students. Based on the selected examples, educational comics are analyzed as means supporting the transformation of scientific educational concepts to a more understandable form. First, the reader is familiarized with the benefits of comics with respect to the educational needs of the current generation of students. Further, the qualities and functioning of comics as educational means are explained. Finally, recommendations for the effective use of comics in science instruction are suggested.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaV |
|