2016
Eugenics and special education in the Czech lands during the Interwar Period: The beginning of segregation against disabled and Roma
SHMIDT, VictoriaZákladní údaje
Originální název
Eugenics and special education in the Czech lands during the Interwar Period: The beginning of segregation against disabled and Roma
Název česky
Eugenika a speciální školství v českých zemích v meziválečném období: počátek segregace Romů a lidí s postižením
Autoři
SHMIDT, Victoria (643 Rusko, garant, domácí)
Vydání
Social work and society, Německo, 2016, 1613-8953
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00088054
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
eugenika; speciální pedagogika; Romové; Česká Republika
Klíčová slova anglicky
eugenics; special education; Roma; Czech Republic
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2018 14:08, Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D.
V originále
This text puts forwards the argument that the development of education for deviant and disabled children and the formation of practices aimed at controlling the Roma population during socialism echo those developed during the interwar period. The introduction engages with the current trend to revise social welfare policies and practices in the light of the history of eugenics. Then, the text turns to the case of Czech lands where the institutionalization of Roma surveillance was outstandingly pervasive in comparison to the rest of Central and Eastern Europe. The first part explores the development of eugenics in the Czech lands and establishes a temporal framework needed for the understanding of the relationship between eugenics and child protection. The second part discusses how eugenic ideas were applied within correctional institutions for minors with delinquent behavior and mental disability. In the third part I examine the reform towards forced legitimization of the nomad Roma , paying special attention to the institutionalization of Roma children. In the final part, I discuss the historical implications for s the path dependency and segregation of the Roma population in the Czech lands.
Česky
Text se soustředí na vliv formace praxí za účelem nahlížení na Romy v meziválečném období a na další vývoj speciálního školství. Úvod projednává současné trendy kritického rozboru sociální politiky a politiky blahobytu v kontextu úlohy eugeniky. Dále text pokračuje analýzou případu českých zemí, v nichž institucionalizace sociální kontroly Romů byla v porovnání s dalšími zeměmi Střední Evropy mnohem striktnější. První část této analýzy se opírá na vývoj eugenických myšlenek a uspořádá časovou linku pro pochopení souvislostí mezi eugenikou a sociálně právní ochranou dětí. Druhá část prodiskutuje aplikaci eugenického přístupu k praxí v ústavech pro děti s mentálním postižením a mladé provinilce. Třetí část se zaměřuje na reformu politiky kolem Romů a jejich nucenou legalizaci. Finální část projednává historické souvislosti meziválečného období a dalšího vývoje politiky kolem Romů.
Návaznosti
GA15-10625S, projekt VaV |
|