J 2016

Eugenics and special education in the Czech lands during the Interwar Period: The beginning of segregation against disabled and Roma

SHMIDT, Victoria

Základní údaje

Originální název

Eugenics and special education in the Czech lands during the Interwar Period: The beginning of segregation against disabled and Roma

Název česky

Eugenika a speciální školství v českých zemích v meziválečném období: počátek segregace Romů a lidí s postižením

Autoři

SHMIDT, Victoria (643 Rusko, garant, domácí)

Vydání

Social work and society, Německo, 2016, 1613-8953

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00088054

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

eugenika; speciální pedagogika; Romové; Česká Republika

Klíčová slova anglicky

eugenics; special education; Roma; Czech Republic

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2018 14:08, Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D.

Anotace

V originále

This text puts forwards the argument that the development of education for deviant and disabled children and the formation of practices aimed at controlling the Roma population during socialism echo those developed during the interwar period. The introduction engages with the current trend to revise social welfare policies and practices in the light of the history of eugenics. Then, the text turns to the case of Czech lands where the institutionalization of Roma surveillance was outstandingly pervasive in comparison to the rest of Central and Eastern Europe. The first part explores the development of eugenics in the Czech lands and establishes a temporal framework needed for the understanding of the relationship between eugenics and child protection. The second part discusses how eugenic ideas were applied within correctional institutions for minors with delinquent behavior and mental disability. In the third part I examine the reform towards forced legitimization of the nomad Roma , paying special attention to the institutionalization of Roma children. In the final part, I discuss the historical implications for s the path dependency and segregation of the Roma population in the Czech lands.

Česky

Text se soustředí na vliv formace praxí za účelem nahlížení na Romy v meziválečném období a na další vývoj speciálního školství. Úvod projednává současné trendy kritického rozboru sociální politiky a politiky blahobytu v kontextu úlohy eugeniky. Dále text pokračuje analýzou případu českých zemí, v nichž institucionalizace sociální kontroly Romů byla v porovnání s dalšími zeměmi Střední Evropy mnohem striktnější. První část této analýzy se opírá na vývoj eugenických myšlenek a uspořádá časovou linku pro pochopení souvislostí mezi eugenikou a sociálně právní ochranou dětí. Druhá část prodiskutuje aplikaci eugenického přístupu k praxí v ústavech pro děti s mentálním postižením a mladé provinilce. Třetí část se zaměřuje na reformu politiky kolem Romů a jejich nucenou legalizaci. Finální část projednává historické souvislosti meziválečného období a dalšího vývoje politiky kolem Romů.

Návaznosti

GA15-10625S, projekt VaV
Název: Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
Investor: Grantová agentura ČR, Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost