SHMIDT, Victoria. L'istruzione per i rom. Dalla Cecoslovacchia socialista alle pratiche attuali. Autonomie locali e servizi sociali. Italie, Bologna: il Mulino, 2016, roč. 2016, č. 1, s. 23-43. ISSN 0392-2278. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1447/83846.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název L'istruzione per i rom. Dalla Cecoslovacchia socialista alle pratiche attuali
Název česky Vzdělávání romských dětí v socialistickém Československu: směrem k univerzalizaci ústavní péče
Název anglicky The education for the Roma in the socialist Czechoslovakia: towards the universalisation of residential care
Autoři SHMIDT, Victoria (643 Rusko, garant, domácí).
Vydání Autonomie locali e servizi sociali, Italie, Bologna, il Mulino, 2016, 0392-2278.
Další údaje
Originální jazyk italština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Itálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00088059
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1447/83846
Klíčová slova česky speciální školství; socialistické země; romské děti; segregace; ústavy;
Klíčová slova anglicky special education; socialist countries; Roma children; segregation; institutions
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D., učo 320753. Změněno: 1. 3. 2018 14:12.
Anotace
The retrospective analysis of various educational trajectories for the Roma children during the socialist period in Czechoslovakia sheds light on organisational approaches to teaching the Roma in the institutions of special education and its impact on the segregation of the Roma. The article aims to trace the twofold role of special educators in the socialist period, as a driving force and as an object affected by other driving forces, socio-economic changes and political interests. We connect the exploration of organisational approaches to teaching the Roma and the recognition of arguments put forward by professionals in favour of segregation. Leading the education for the Roma children to placing them into residential care institutions prescribed the stigma of mental retardation, which remains an intractable framework beyond the current attempts to reform the education for the Roma towards inclusion.
Anotace česky
Retrospektivní rozbor různých trajektorií vzdělávání Romů za socialismu v Československu vysvětluje přístupy k edukaci ve speciálních ústavních zařízeních a vliv této praxe na segregaci Romů. Článek si klade za cíl sledovat dvojí postavení speciálního školství a pedagogů jako hnací síly a toho, co bylo ovlivněno měnícími se politickými a sociálně-ekonomickými podmínkami. Postupné vytlačení rozmanitých forem edukace Romů ústavní péčí, které bylo zdůvodněno stigmatem mentální retardace, zůstává těžko řešitelným úkolem i v rámci současných pokusů transformovat vzdělávání pro Romy směrem k inkluzi.
Anotace anglicky
The retrospective analysis of various educational trajectories for the Roma children during the socialist period in Czechoslovakia sheds light on organisational approaches to teaching the Roma in the institutions of special education and its impact on the segregation of the Roma. The article aims to trace the twofold role of special educators in the socialist period, as a driving force and as an object affected by other driving forces, socio-economic changes and political interests. We connect the exploration of organisational approaches to teaching the Roma and the recognition of arguments put forward by professionals in favour of segregation. Leading the education for the Roma children to placing them into residential care institutions prescribed the stigma of mental retardation, which remains an intractable framework beyond the current attempts to reform the education for the Roma towards inclusion.
Návaznosti
GA15-10625S, projekt VaVNázev: Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
Investor: Grantová agentura ČR, Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
VytisknoutZobrazeno: 21. 7. 2024 16:22