J 2017

Rethinking Nonprofit Commercialization: The Case of the Czech Republic

VACEKOVÁ, Gabriela, Vladislav VALENTINOV a Juraj NEMEC

Základní údaje

Originální název

Rethinking Nonprofit Commercialization: The Case of the Czech Republic

Autoři

VACEKOVÁ, Gabriela (703 Slovensko, garant, domácí), Vladislav VALENTINOV (276 Německo) a Juraj NEMEC (703 Slovensko, domácí)

Vydání

VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, Springer, 2017, 0957-8765

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.273

Kód RIV

RIV/00216224:14560/17:00094545

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000412120500012

Klíčová slova anglicky

Nonprofit organizations; Commercialization; Czech Republic; Moral dilemma

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2018 15:51, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Some nonprofit economists tend to see nonprofit commercialization as a moral dilemma because commercial activities may secure organizational survival at the cost of undermining the mission orientation. The present paper argues that this type of moral framing of the commercialization debate is hardly adequate for the transitional context of the Czech nonprofit sector which is still struggling to develop its distinct institutional identity. Given that financial independence is part of this identity, commercial activities help nonprofits to emancipate themselves from the state that used to be paternalistic in the past. On this basis, the paper underscores the institutional nature of the commercialization phenomenon in the Czech Republic. Commercialization decisions of Czech nonprofit managers are shown to be heavily influenced by the current institutional and regulatory environment that explicitly promotes nonprofit self-financing initiatives. If nonprofit commercialization is understood as an institutional phenomenon, then its moral significance is best captured in terms of institutional ethics rather than individual ethics of nonprofit managers which seems to be predominant in the Anglo-Saxon literature. After presenting the recent empirical findings on self-financing, the paper concludes by stressing the interrelation between the semantic and ethical aspects of the commercialization concept.

Návaznosti

GA16-13119S, projekt VaV
Název: Řízení výkonnosti ve veřejné správě - teorie vs. praxe v České republice a v jiných zemích střední a východní Evropy (Akronym: Řízení výkonnosti ve veřejné správě)
Investor: Grantová agentura ČR, Řízení výkonnosti ve veřejné správě - teorie vs. praxe v České republice a v jiných zemích střední a východní Evropy
MUNI/A/1047/2015, interní kód MU
Název: Redistribuční spravedlnost a alokační efektivnost politik veřejného sektoru. (Akronym: ReAlokVS_2016)
Investor: Masarykova univerzita, Redistribuční spravedlnost a alokační efektivnost politik veřejného sektoru., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty