J 2016

How do trainees choose their first psychotherapy training? The case of training in psychotherapy integration

PLCHOVÁ, Romana, Roman HYTYCH, Tomáš ŘIHÁČEK, Jan ROUBAL, Zbyněk VYBÍRAL et. al.

Základní údaje

Originální název

How do trainees choose their first psychotherapy training? The case of training in psychotherapy integration

Název česky

Jak si frekventanti výcviků vybírají svůj první psychoterapeutický výcvik? Výcvik integrace v psychoterapii

Autoři

PLCHOVÁ, Romana (203 Česká republika, garant, domácí), Roman HYTYCH (203 Česká republika, domácí), Tomáš ŘIHÁČEK (203 Česká republika, domácí), Jan ROUBAL (203 Česká republika, domácí) a Zbyněk VYBÍRAL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

British Journal of Guidance & Counselling, 2016, 0306-9885

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.628

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00088085

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000387246400001

Klíčová slova česky

Vývoj frekventantů psychoterapeutického výcviku; integrace v psychoterapii; výběr psychoterapeutické orientace; proces vybírání; proces získávání jistoty

Klíčová slova anglicky

Trainee development; psychotherapy integration; choice of theoretical orientation; decision-making process; Gaining Certainty proces;

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2017 10:12, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

Future trainees go through difficult decision-making processes when starting their first psychotherapy training. The choice of training in psychotherapy integration is a specific type of this process. In this study, qualitative data were obtained from the motivational letters, in-depth semi-structured interviews and e-mail questionnaires of 26 future trainees to answer the research question, ‘How do trainees choose their first psychotherapy training?’ We primarily employed the grounded theory approach as well as consensual qualitative research to shed light on the central category of Gaining Certainty to enter the training. This category was elaborated into a four-phase model, specifically comprised of the: (1) Critical Comparison, (2) Identification, (3) Self-Confirmation and (4) Waiting phases. The model was then discussed in connection with relevant concepts, such as the degree of complexity and flexibility within the epistemological development of trainees [Vasco, A. B., & Dryden, W. (1994). The development of psychotherapists’ theoretical orientation and clinical practice. British Journal of Guidance & Counselling, 22(3), 327–341].

Česky

Budoucí frekventanti psychoterapeutického výcviku prochází složitým procesem rozhodování kdy začít svůj první výcvik. Volba výcviku integrace v psychoterapii představuje specifický typ takového rozhodování. V prezentované studii byla kvalitativní data získána z motivačních dopisů, hloubkových semistrukturovaných rozhovorů a e-mailových dotazníků, ve kterých 26 budoucích frekventantů výcviku odpovídalo na výzkumnou otázku: Jak si frekventanti psychoterapeutického výcviku vybírají svůj první výcvik? Použita byla primárně metoda zakotvené teorie spolu s konsensuálním kvalitativním přístupem. Centrální kategorie byla Získávání jistoty ohledně vstupu do výcviku. Tato kategorie byla rozpracována do čtyřfázového modelu, který se skládá z: (1) kritického porovnávání, (2) rozpoznání, (3) sebeujišťování a (4) vyčkávání. Model byl diskutován v souvislosti s relevantními koncepty jako je například míra komplexity a flexibility v rámci epistemologického vývoje frekventantů psychoterapeutického výcviku [Vasco, A. B., & Dryden, W. (1994). The development of psychotherapists’ theoretical orientation and clinical practice. British Journal of Guidance & Counselling, 22(3), 327–341].

Návaznosti

GAP407/11/0141, projekt VaV
Název: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii