D 2016

K problematice vzdělávání v cestovním ruchu v České republice

REPÍK, Ondřej

Základní údaje

Originální název

K problematice vzdělávání v cestovním ruchu v České republice

Název česky

K problematice vzdělávání v cestovním ruchu v České republice

Název anglicky

On the Issue of Education within the Context of Tourism in the Czech Republic

Autoři

REPÍK, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, XIX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. (Čejkovice 15.-17.6.2016), od s. 1109-1118, 1147 s. 2016

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50602 Public administration

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/16:00090600

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-8273-1

UT WoS

000391253500144

Klíčová slova česky

cestovní ruch; lidský kapitál; vzdělávání; politika cestovního ruchu; veřejná podpora

Klíčová slova anglicky

tourism; rural tourism; industrial tourism; SWOT

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 4. 2019 16:40, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Problematika kvality lidského kapitálu a vzdělávání v cestovním ruchu jsou dlouhodobě široce diskutovanými tématy. Lidský faktor je v současné době zásadní komponentou nabídky a má významný vliv na další rozvoj cestovního ruchu a jeho udržitelnost. S významem lidského kapitálu roste také množství diskusí nad problematikou, jak jej co nejkvalitněji a nejefektivněji kultivovat, rozvíjet a prohlubovat u něj odborné znalosti. Diskuse se tak přenáší na vzdělávací systém v cestovním ruchu, jeho nastavení, strukturu nositelů, obsahovou náplň a proces formování tohoto obsahu. Hlavním cílem článku je sumarizovat poznatky o problematice lidského kapitálu v cestovním ruchu a jeho vzdělávání. V rámci plnění tohoto cíle jsou diskutovány názory odborných autorů především z anglosaské literatury. Dílčím cílem článku je zmapovat situaci v České republice, kde je odborné vzdělávání v cestovním ruchu zajišťováno především vysokoškolskými institucemi. V poslední dekádě ovšem významnou úlohu sehráli kurzy odborného vzdělávání spolufinancované z veřejných prostředků, přičemž tato podpora je v článku také analyzována. Hlavním výsledkem a přínosem článku je komplexní rozbor problematiky s diskusí odborných autorů a analýzou situace v českém prostředí. V průběhu zpracování článku byly použity metody induktivně-deduktivní, dále komparace a analogie a při práci s daty bylo využito matematicko-statistických analytických metod.

Anglicky

The issue of human capital quality and education in tourism have long been widely discussed topics. Human factor is the major supply side component and has significant impact on further development of tourism and its sustainability. The importance of human capital also increases amount of discussions on how to cultivate the human capital in the most efective and quality way, how to develop it and deepen its expertise. The discussion is then transferred to education system in tourism sector, its setting, structure of actors, its content and the process of forming such content. The main objective of this article is to summarize knowledge about the human capital in tourism and its education. In order to meet such objective the expert opinions are discussed, mainly from Anglo-Saxon literature. The sub-objective is to analyze the situation in the Czech Republic, where vocational education in tourism is provided primarily by higher education institutions. But in the last decade, the training courses, which have been cofinanced from public funds, have also played important role in tourism education. The public subsidy on such training courses is also analyzed in this article, The main outcome and contribution of the article is comprehensive analysis of this issue with expert authors discussion and analysis of situation in the Czech environment. In this article the author uses inductive-deductive methods, also comparison and analogy, and in case of data processing the mathematical and statistical analysis methods are used.