2016
Paradoxy válečné paraboly: Performativita Mahlerova Mlýna
KROČA, DavidZákladní údaje
Originální název
Paradoxy válečné paraboly: Performativita Mahlerova Mlýna
Název anglicky
The paradoxes of war’s parabola: the performativity of Mahler’s Mlýn
Autoři
KROČA, David (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Praha, Performativita válek a konfliktů, od s. 169-175, 7 s. V. kongres světové literárněvědné bohemistiky Válka a konflikt v české literatuře, 2016
Nakladatel
Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, Akropolis
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60205 Literary theory
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00090612
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7470-118-4
Klíčová slova česky
Zdeněk Mahler; problémová dramatika; česká literatura; interpretace; filozofie
Klíčová slova anglicky
Zdeněk Mahler; problem drama; czech literature; interpretation; philosophy
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 3. 2018 05:56, doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
V originále
Kapitola v monografii se zabývá dramatem Zdeňka Mahlera Mlýn. Mahler, který je dnes vnímán spíše jako tvůrce populárně-naučné a historické publicistiky než jako dramatik, svou filozofickou hru s prvky absurdity poprvé publikoval v roce 1962 pod názvem U zdi. Ve své definitivní podobě byla hra uvedena ve Slovenském národním divadle v režii Otomara Krejči 18. května 1965. Drama se odehrává za německé okupace kdesi v Čechách na malém městě, v přilehlém vojenském výcvikovém prostoru a v nedalekém koncentračním táboře. Kapitola ukazuje, jak historické reálie 2. světové války slouží jako pozadí pro mnohovýznamové a nadčasové dramatické podobenství. Mezi prostředky performativity řadí nejen využitý princip intermediální jevištní instalace s filmovými projekcemi, nýbrž i prezentaci ústřední postavy nacistického provokatéra, jehož identita je konstruována záměrně falešně.
Anglicky
The chapter deals with Zdeněk Mahler’s drama Mlýn (The Mill, 1965). Mahler, publicly perceived today more as an author of popularizing non- fiction and historical journalism than as a playwright, first published this philosophical play with elements of the absurd in the Divadlo journal in 1962, under the title U zdi (At the Wall, 1962). The final version of the play was staged by Otomar Krejča in the Slovak National Theatre in Bratislava on May 18th, 1965. The setting is the German occupation in a cluster of three sites somewhere in Bohemia: a small town, an adjacent military training area, and a nearby concentration camp. The paper shows how the historical facts of World War II serve here as the background for a timeless, multivalent dramatic parable. Among the work’s tools of performativity we can rank not only its intermedial staging (it made use of film projections) but also the way that it presents as its main character a Nazi agent provocateur whose identity is deliberately falsely constructed.