Detailed Information on Publication Record
2016
Paradoxy válečné paraboly: Performativita Mahlerova Mlýna
KROČA, DavidBasic information
Original name
Paradoxy válečné paraboly: Performativita Mahlerova Mlýna
Name (in English)
The paradoxes of war’s parabola: the performativity of Mahler’s Mlýn
Authors
KROČA, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Performativita válek a konfliktů, p. 169-175, 7 pp. V. kongres světové literárněvědné bohemistiky Válka a konflikt v české literatuře, 2016
Publisher
Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, Akropolis
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60205 Literary theory
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/16:00090612
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7470-118-4
Keywords (in Czech)
Zdeněk Mahler; problémová dramatika; česká literatura; interpretace; filozofie
Keywords in English
Zdeněk Mahler; problem drama; czech literature; interpretation; philosophy
Tags
Reviewed
Změněno: 2/3/2018 05:56, doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
V originále
Kapitola v monografii se zabývá dramatem Zdeňka Mahlera Mlýn. Mahler, který je dnes vnímán spíše jako tvůrce populárně-naučné a historické publicistiky než jako dramatik, svou filozofickou hru s prvky absurdity poprvé publikoval v roce 1962 pod názvem U zdi. Ve své definitivní podobě byla hra uvedena ve Slovenském národním divadle v režii Otomara Krejči 18. května 1965. Drama se odehrává za německé okupace kdesi v Čechách na malém městě, v přilehlém vojenském výcvikovém prostoru a v nedalekém koncentračním táboře. Kapitola ukazuje, jak historické reálie 2. světové války slouží jako pozadí pro mnohovýznamové a nadčasové dramatické podobenství. Mezi prostředky performativity řadí nejen využitý princip intermediální jevištní instalace s filmovými projekcemi, nýbrž i prezentaci ústřední postavy nacistického provokatéra, jehož identita je konstruována záměrně falešně.
In English
The chapter deals with Zdeněk Mahler’s drama Mlýn (The Mill, 1965). Mahler, publicly perceived today more as an author of popularizing non- fiction and historical journalism than as a playwright, first published this philosophical play with elements of the absurd in the Divadlo journal in 1962, under the title U zdi (At the Wall, 1962). The final version of the play was staged by Otomar Krejča in the Slovak National Theatre in Bratislava on May 18th, 1965. The setting is the German occupation in a cluster of three sites somewhere in Bohemia: a small town, an adjacent military training area, and a nearby concentration camp. The paper shows how the historical facts of World War II serve here as the background for a timeless, multivalent dramatic parable. Among the work’s tools of performativity we can rank not only its intermedial staging (it made use of film projections) but also the way that it presents as its main character a Nazi agent provocateur whose identity is deliberately falsely constructed.