J 2016

Sňatek z rozumu? Výzkum a výuka v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu

LOJDOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Sňatek z rozumu? Výzkum a výuka v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu

Název anglicky

A rational marriage? Research and teaching in pregradual teacher training on an example of qualitative research

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2016, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00090664

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kvalitativní výzkum edukace učitelů založená na výzkumu pregraduální příprava učitelů studenti učitelství výzkum a výuka

Klíčová slova anglicky

qualitative research research-based teacher education student teachers student teachers training teaching-research nexus

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 8. 2016 15:22, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem této kritické studie je představit vztah výzkumu a výuky v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu. Studie se skládá ze dvou částí. První část se zabývá historicky a terminologicky vztahem výzkumu a výuky v českém i v zahraničním kontextu. Druhá část se zaměřuje na kvalitativní výzkum v pregraduální přípravě učitelů a pojmenovává benefity i rizika tohoto spojení pro studenty učitelství a vysokoškolské učitele. V závěru shrnujeme efekty spojení výzkumu a výuky pro pedagogickou vědu, autonomii akademiků a pro učitelskou profesi.

Anglicky

This critical study describes teaching-research nexus in student teachers education on an example of qualitative research. We progressively analyse two discourses: teaching-research nexus at universities including terminology and concepts connected with this nexus, where we discuss duality of teaching and research on examples from Czech and international context. The other discourse concerns the case of qualitative research in teacher training and the benefits of this conjunction for student teachers and for university teachers. The study concludes with a summary of benefits and threats of teaching-research nexus for development of educational science itself, for autonomy of academics and for the teaching profession.