2016
Sňatek z rozumu? Výzkum a výuka v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu
LOJDOVÁ, KateřinaZákladní údaje
Originální název
Sňatek z rozumu? Výzkum a výuka v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu
Název anglicky
A rational marriage? Research and teaching in pregradual teacher training on an example of qualitative research
Autoři
LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2016, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00090664
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
kvalitativní výzkum edukace učitelů založená na výzkumu pregraduální příprava učitelů studenti učitelství výzkum a výuka
Klíčová slova anglicky
qualitative research research-based teacher education student teachers student teachers training teaching-research nexus
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 30. 8. 2016 15:22, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
V originále
Cílem této kritické studie je představit vztah výzkumu a výuky v pregraduální přípravě učitelů na příkladu kvalitativního výzkumu. Studie se skládá ze dvou částí. První část se zabývá historicky a terminologicky vztahem výzkumu a výuky v českém i v zahraničním kontextu. Druhá část se zaměřuje na kvalitativní výzkum v pregraduální přípravě učitelů a pojmenovává benefity i rizika tohoto spojení pro studenty učitelství a vysokoškolské učitele. V závěru shrnujeme efekty spojení výzkumu a výuky pro pedagogickou vědu, autonomii akademiků a pro učitelskou profesi.
Anglicky
This critical study describes teaching-research nexus in student teachers education on an example of qualitative research. We progressively analyse two discourses: teaching-research nexus at universities including terminology and concepts connected with this nexus, where we discuss duality of teaching and research on examples from Czech and international context. The other discourse concerns the case of qualitative research in teacher training and the benefits of this conjunction for student teachers and for university teachers. The study concludes with a summary of benefits and threats of teaching-research nexus for development of educational science itself, for autonomy of academics and for the teaching profession.