J 2016

Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a Hana HORKÁ

Základní údaje

Originální název

Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí

Název anglicky

Autonomous and heteronomous evaluation as one of the determinants of the effectiveness of teaching practice

Autoři

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana HORKÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost o.s. 2016, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00090699

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

profesní kompetence; profesní sebepojetí; hodnocení; sebehodnocení; praktická složka profesní přípravy; reflexe; sebereflexe; reflektivní model

Klíčová slova anglicky

professional competence; professional self-image; evaluation; self-evaluation; practical training component; reflection; self-reflection; reflective model

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 11. 2019 17:38, doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem předkládané studie je poukázat na možnosti utváření profesního sebepojetí studentů v afektivní složce, která se projevuje v sebehodnocení. Koncept profesního Já v dimenzi hodnoticí (self-esteem) se stal inspirací pro aplikaci autonomního a heteronomního hodnocení v reflektivním modelu profesní přípravy učitelů. V první části se autorky vyjadřují k pojetí rozvoje profesních kompetencí a profesního sebepojetí v kontextu reflektivního modelu učitelské přípravy. Druhá část je věnována charakteristice praktické přípravy studentů Učitelství 1. stupně ZŠ na PdF MU na souvislé pedagogické praxi. Následuje pojednání o výzkumném šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak se vyvíjí profesní sebepojetí studentů v průběhu dvou etap souvislé pedagogické praxe z pohledu studentů a cvičných učitelů. Výzkumný soubor tvořilo 71 studentů 4. ročníku studijního oboru učitelství 1. stupně ZŠ prezenční formy studia. Ke zjišťování sebepojetí byl použit hodnoticí arch vlastní konstrukce, který vyplňovali cviční učitelé a studenti. Výsledky výzkumu potvrzují potřebu vést studenty i jejich vzdělavatele k pochopení hodnoty reflexe i procesu její facilitace. V závěru studie jsou uvedena doporučení pro zkvalitnění způsobu práce s (auto)evaluačním nástrojem všemi zainteresovanými účastníky.

Anglicky

The aim of this study is to highlight the possibilities for developing the professional self-image of students in the affective domain, which manifests itself in self-evaluation. The concept of the professional self in self-esteem became the inspiration for the application of autonomous and heteronomous evaluation in the reflective model of teacher training. In the first part, the authors comment on the concept of development of professional competence and professional self-image in the context of the reflective model of teacher training. The second part is dedicated to the characteristics of the practical preparation of future primary teachers at the Faculty of Education of MU while on continuous teaching practice. There follows a discussion on the research, whose aim was to determine how the professional self-image of students develops over two stages of teaching practice from the point of view of students and teacher trainers. The research sample consisted of 71 students from the 4th year of the full-time study programme for primary teachers. To investigate self-image a sheet of our own design was used, which was completed by teacher trainers and students. The research results confirm the need to lead students and educators to understand the value of reflection and the process of facilitating it. At the end of the study recommendations for improving the way of working with (self) evaluation tools are presented to all parties involved.

Návaznosti

MUNI/A/1317/2014, interní kód MU
Název: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masarykova univerzita, Determinanty účinnosti učitelských praxí, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty