Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1353230, author = {Kratochvílová, Jana and Horká, Hana}, article_location = {Brno}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-272}, keywords = {professional competence; professional self-image; evaluation; self-evaluation; practical training component; reflection; self-reflection; reflective model}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí}, volume = {26}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1353230 AU - Kratochvílová, Jana - Horká, Hana PY - 2016 TI - Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí JF - Pedagogická orientace VL - 26 IS - 2 SP - 272-298 EP - 272-298 PB - Česká pedagogická společnost o.s. SN - 12114669 KW - professional competence KW - professional self-image KW - evaluation KW - self-evaluation KW - practical training component KW - reflection KW - self-reflection KW - reflective model N2 - Cílem předkládané studie je poukázat na možnosti utváření profesního sebepojetí studentů v afektivní složce, která se projevuje v sebehodnocení. Koncept profesního Já v dimenzi hodnoticí (self-esteem) se stal inspirací pro aplikaci autonomního a heteronomního hodnocení v reflektivním modelu profesní přípravy učitelů. V první části se autorky vyjadřují k pojetí rozvoje profesních kompetencí a profesního sebepojetí v kontextu reflektivního modelu učitelské přípravy. Druhá část je věnována charakteristice praktické přípravy studentů Učitelství 1. stupně ZŠ na PdF MU na souvislé pedagogické praxi. Následuje pojednání o výzkumném šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak se vyvíjí profesní sebepojetí studentů v průběhu dvou etap souvislé pedagogické praxe z pohledu studentů a cvičných učitelů. Výzkumný soubor tvořilo 71 studentů 4. ročníku studijního oboru učitelství 1. stupně ZŠ prezenční formy studia. Ke zjišťování sebepojetí byl použit hodnoticí arch vlastní konstrukce, který vyplňovali cviční učitelé a studenti. Výsledky výzkumu potvrzují potřebu vést studenty i jejich vzdělavatele k pochopení hodnoty reflexe i procesu její facilitace. V závěru studie jsou uvedena doporučení pro zkvalitnění způsobu práce s (auto)evaluačním nástrojem všemi zainteresovanými účastníky. ER -
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a Hana HORKÁ. Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí. \textit{Pedagogická orientace}. Brno: Česká pedagogická společnost o.s., 2016, roč.~26, č.~2, s.~272-298. ISSN~1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-2-272.
|