2016
Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a Hana HORKÁZákladní údaje
Originální název
Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí
Název anglicky
Autonomous and heteronomous evaluation as one of the determinants of the effectiveness of teaching practice
Autoři
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana HORKÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost o.s. 2016, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00090699
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
profesní kompetence; profesní sebepojetí; hodnocení; sebehodnocení; praktická složka profesní přípravy; reflexe; sebereflexe; reflektivní model
Klíčová slova anglicky
professional competence; professional self-image; evaluation; self-evaluation; practical training component; reflection; self-reflection; reflective model
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 11. 2019 17:38, doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
V originále
Cílem předkládané studie je poukázat na možnosti utváření profesního sebepojetí studentů v afektivní složce, která se projevuje v sebehodnocení. Koncept profesního Já v dimenzi hodnoticí (self-esteem) se stal inspirací pro aplikaci autonomního a heteronomního hodnocení v reflektivním modelu profesní přípravy učitelů. V první části se autorky vyjadřují k pojetí rozvoje profesních kompetencí a profesního sebepojetí v kontextu reflektivního modelu učitelské přípravy. Druhá část je věnována charakteristice praktické přípravy studentů Učitelství 1. stupně ZŠ na PdF MU na souvislé pedagogické praxi. Následuje pojednání o výzkumném šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak se vyvíjí profesní sebepojetí studentů v průběhu dvou etap souvislé pedagogické praxe z pohledu studentů a cvičných učitelů. Výzkumný soubor tvořilo 71 studentů 4. ročníku studijního oboru učitelství 1. stupně ZŠ prezenční formy studia. Ke zjišťování sebepojetí byl použit hodnoticí arch vlastní konstrukce, který vyplňovali cviční učitelé a studenti. Výsledky výzkumu potvrzují potřebu vést studenty i jejich vzdělavatele k pochopení hodnoty reflexe i procesu její facilitace. V závěru studie jsou uvedena doporučení pro zkvalitnění způsobu práce s (auto)evaluačním nástrojem všemi zainteresovanými účastníky.
Anglicky
The aim of this study is to highlight the possibilities for developing the professional self-image of students in the affective domain, which manifests itself in self-evaluation. The concept of the professional self in self-esteem became the inspiration for the application of autonomous and heteronomous evaluation in the reflective model of teacher training. In the first part, the authors comment on the concept of development of professional competence and professional self-image in the context of the reflective model of teacher training. The second part is dedicated to the characteristics of the practical preparation of future primary teachers at the Faculty of Education of MU while on continuous teaching practice. There follows a discussion on the research, whose aim was to determine how the professional self-image of students develops over two stages of teaching practice from the point of view of students and teacher trainers. The research sample consisted of 71 students from the 4th year of the full-time study programme for primary teachers. To investigate self-image a sheet of our own design was used, which was completed by teacher trainers and students. The research results confirm the need to lead students and educators to understand the value of reflection and the process of facilitating it. At the end of the study recommendations for improving the way of working with (self) evaluation tools are presented to all parties involved.
Návaznosti
MUNI/A/1317/2014, interní kód MU |
|