XYGALATAS, Dimitrios a Martin LANG. Religion and Prosociality. Online. In Clements, Niki K. Macmillan Interdisciplinary Handbooks. Religion: Mental Religion. Farmington Hills, MI: Macmillan Reference USA, 2016, s. 119-133. ISBN 978-0-02-866353-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Religion and Prosociality
Autoři XYGALATAS, Dimitrios (300 Řecko) a Martin LANG (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Farmington Hills, MI, Macmillan Interdisciplinary Handbooks. Religion: Mental Religion, od s. 119-133, 15 s. 2016.
Nakladatel Macmillan Reference USA
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00090737
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-0-02-866353-1
Klíčová slova anglicky religion; prosociality; survey; experiment; morality
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 27. 3. 2017 11:49.
Anotace
The relationship between religion and morality is far more complicated than one might expect. The challenges of defining, operationalizing, and measuring both religion and morality require a fractionating approach. This approach involves examining various aspects of the problem separately and then trying to put the pieces of the puzzle together to look at the broader picture rather than relying on isolated studies. Furthermore, the observed discrepancy between self-reported and actual behavior demonstrates additional problems with measuring socially desirable traits like religion and morality. A careful look at the available evidence shows that religious people are no more or less moral than non-believers, despite what they often report, and in the face of widespread popular assumptions and stereotypes. Although religious disposition plays little role in moral behavior, religious situation can exert significant influence on it. Religious concepts, contexts, and practices can independently influence social conduct, and their interaction can make religion a powerful social force. This force can be used for better or for worse, either directed toward building cohesive communities and increasing in-group cooperation or producing hostility and suspicion toward out-groups.
Návaznosti
EE2.3.20.0048, projekt VaVNázev: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství
VytisknoutZobrazeno: 23. 7. 2024 20:22