CÍGLER, Hynek. Recenzní proces testů jako prostředek ke zkvalitnění české psychologické diagnostiky. In Psychologické dny 2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Recenzní proces testů jako prostředek ke zkvalitnění české psychologické diagnostiky
Název anglicky Test reviewing as a tool to improve the psychological assessment in the Czech Republic
Autoři CÍGLER, Hynek (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Psychologické dny 2016, 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/16:00090779
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky recenze testu; diagnostické metody; Testfórum
Klíčová slova anglicky test review; psychological tests; Testfórum
Změnil Změnil: Mgr. Hynek Cígler, Ph.D., učo 175803. Změněno: 11. 9. 2016 17:08.
Anotace
Jedním z pilířů zajišťujících kvalitu akademických publikací je peer-review. Psychodiagnostické metody přitom jsou svým způsobem rovněž akademickými publikacemi – jejich vydání je doprovázeno validizačními a standardizačními studiemi, jejichž kvalitu by také měl kontrolovat obdobný recenzní proces jako v případě článků či monografií. Zcela běžnou a samozřejmou věcí jsou recenze testů v anglicky mluvících zemích, pro některé účely pak dokonce mohou být vyžadovány pouze recenzované metody. V České republice publikuje recenze diagnostických metod časopis Testfórum od roku 2014, zatím však rozhodně nejde o samozřejmou věc – metody jsou hodnoceny spíše nahodile a zpravidla jen jedním recenzentem, recenzovaných testů je méně než dvacet. V tomto příspěvku vycházím ze svých zkušeností editora časopisu Testfórum a představím, jakým způsobem recenzování v Testfóru probíhá. Shrnu hlavní důvody, proč bychom měli stát o široce rozšířený a transparentní recenzní proces a proč bychom neměli hodnotit pouze metody nově vycházející, ale i ty, které byly vydány dříve a jsou dnes součástí běžné praxe. Popíšu též model recenze testu podle EFPA (Evropské federace psychologických asociací), kterým se recenze v Testfóru řídí, a zaměřím se na jeho strukturu a zdůvodnění jednotlivých kapitol. Závěrem uvedu možnosti, které se nabízejí pro zájemce o recenzní proces z řad autorů testů, vydavatelů i potenciálních recenzentů.
Anotace anglicky
One of the pillars which guarantees the quality of academic publications is a peer-review. Psychological tests are also academic publications and their publishing includes studies of validity, reliability and norms, whose quality should be also check in review process. Test reviews are common in English speaking countries and for some purposes only reviewed tests can be used. Journal Testfórum has been publishing test reviews in the Czech Republic since 2014, however reviews are not usual nor systematic. I will introduce my experiences with test reviewing as a journal editor and I will explain the review process we use. I will point out the main reasons why we require the widespread and transparent review process and why we should review not only the new methods, but also methods which are currently in common use. I will describe also the test review model of EFPA, which we use in Testfórum, with its structure. At the and I will point out possibilities for authors, reviewers and test distributors in the journal.
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 16:25