2016
Reflexe pedagogických činností jako klíčový faktor profesního rozvoje
SYSLOVÁ, Zora a Hana HORKÁZákladní údaje
Originální název
Reflexe pedagogických činností jako klíčový faktor profesního rozvoje
Název anglicky
Reflection of Teaching Activities as the key Factor of Professional Development
Autoři
Vydání
Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2016, od s. 405-418, 14 s. 2016
Nakladatel
Mendelova univerzita v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7509-426-1
Klíčová slova česky
akční výzkum; celoživotní vzdělávání; mateřská škola; profesní rozvoj; reflexe; sebereflexe; učitel mateřské školy; videonahrávky
Klíčová slova anglicky
action research; life-long learning; kindergarten; professional development; reflection; self-reflection; kindergarten teacher; video recordings
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 9. 2016 21:10, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Předložená studie se zabývá rozvojem profesních kompetencí s cílem zjistit úroveň reflektivních dovedností absolventů oboru Učitelství pro MŠ v celoživotním vzdělávání a v kombinované formě studia. Poukazuje na specifika vysokoškolské přípravy učitelů mateřských škol, která vycházejí z reflektivního modelu učitelského vzdělávání. Teoretická východiska opřená o několik relevantních modelů reflexe (Farell, 2002; Korthagen et al., 2011; aj.) jsou ilustrována výsledky výzkumného šetření. Ty potvrdily oprávněnost požadavků na podporu reflexe ve výuce. Proniknout do složitosti pedagogických jevů, orientovat se v nich a nacházet efektivní způsoby řešení může učitel pouze tehdy, dostane-li se jeho reflexe na kritickou úroveň.
Anglicky
The study deals with the development of professional competences with the aim to find out the level of reflective skills in the students of the programme Teaching for kindergartens in the life-long study programme and in the combined study programme. It points out the specificities of university preparation of kindergarten teachers, which are based on the reflective model of university education. The theoretical background based on several relevant models of reflection (Farell, 2002; Korthagen et al., 2011; etc.) is illustrated by the results of the conducted research, which confirmed the justification of the requirements regarding the support of reflection in education. Penetrating the complexity of educational phenomena, orientate in them and keep finding efficient solutions can be done by the teacher only in the case that his/her level of reflection reaches the critical level.