D 2016

Reflexe pedagogických činností jako klíčový faktor profesního rozvoje

SYSLOVÁ, Zora a Hana HORKÁ

Základní údaje

Originální název

Reflexe pedagogických činností jako klíčový faktor profesního rozvoje

Název anglicky

Reflection of Teaching Activities as the key Factor of Professional Development

Vydání

Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2016, od s. 405-418, 14 s. 2016

Nakladatel

Mendelova univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7509-426-1

Klíčová slova česky

akční výzkum; celoživotní vzdělávání; mateřská škola; profesní rozvoj; reflexe; sebereflexe; učitel mateřské školy; videonahrávky

Klíčová slova anglicky

action research; life-long learning; kindergarten; professional development; reflection; self-reflection; kindergarten teacher; video recordings

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 9. 2016 21:10, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Předložená studie se zabývá rozvojem profesních kompetencí s cílem zjistit úroveň reflektivních dovedností absolventů oboru Učitelství pro MŠ v celoživotním vzdělávání a v kombinované formě studia. Poukazuje na specifika vysokoškolské přípravy učitelů mateřských škol, která vycházejí z reflektivního modelu učitelského vzdělávání. Teoretická východiska opřená o několik relevantních modelů reflexe (Farell, 2002; Korthagen et al., 2011; aj.) jsou ilustrována výsledky výzkumného šetření. Ty potvrdily oprávněnost požadavků na podporu reflexe ve výuce. Proniknout do složitosti pedagogických jevů, orientovat se v nich a nacházet efektivní způsoby řešení může učitel pouze tehdy, dostane-li se jeho reflexe na kritickou úroveň.

Anglicky

The study deals with the development of professional competences with the aim to find out the level of reflective skills in the students of the programme Teaching for kindergartens in the life-long study programme and in the combined study programme. It points out the specificities of university preparation of kindergarten teachers, which are based on the reflective model of university education. The theoretical background based on several relevant models of reflection (Farell, 2002; Korthagen et al., 2011; etc.) is illustrated by the results of the conducted research, which confirmed the justification of the requirements regarding the support of reflection in education. Penetrating the complexity of educational phenomena, orientate in them and keep finding efficient solutions can be done by the teacher only in the case that his/her level of reflection reaches the critical level.