2016
Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání
KAŠPAROVÁ, Irena a Radka KLVAŇOVÁZákladní údaje
Originální název
Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání
Název česky
Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání
Název anglicky
Child and Childhood: Various Definitions of the Concepts and their Relation to Education
Autoři
KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí) a Radka KLVAŇOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Slovak Sociological Review, Bratislava, Slovenská akadémia vied, 2016, 0049-1225
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.283
Kód RIV
RIV/00216224:14230/16:00090817
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000383666900004
Klíčová slova česky
dítě dětství vzdělání etnoteorie antropologie
Klíčová slova anglicky
child childhood education ethnotheory anthropology
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 10. 2016 12:34, Ing. Alena Raisová
V originále
Článek představuje vývoj konceptu dětství a diskurzů týkajících se dětství v sociálně-vědní literatuře. Vypichuje vazby mezi představami o tom, kdo je to dítě a následnými přístupy k dětství a vzdělávání. Diskutována je rovněž proměna dětství v období přechodu od socialismu ke kapitalismu a demokratickému režimu, jakož i různá pojetí dětství v současné české společnosti. Optikou rodičovských etnoteorií dětství jsou představeny vybrané sociální skupiny žijící v ČR (sociálně vyloučení Romové, Vietnamští imigranti, a rodiny vzdělávající formou unschoolingu), na kterých je ukázáno, jak představy o tom, kdo je to dítě a jaká vede jeho/její cesta k dosažení dospělosti, ovlivňují individuální vzdělávací strategie, jakož i napětí, která tato různá pojetí dětství vytváří při vzájemné celospolečenské interakci.
Anglicky
The aim of the text is to present the evolution of the concept of childhood and discourses of childhood in social science literature and to highlight the link between ideas about who is a child and what is the nature of childhood and education. The article also discusses changes of ideas about childhood in the context of transition from socialism to capitalism and democratic regime and shows different conception of childhood in contemporary Czech society. Using examples of parental ethnotheories of childhood among selected social groups living in the Czech Republic (socially excluded Roma, Vietnamese immigrants, unschoolers), the text shows how the ideas about who is a child and what is his/her way to adulthood influence the choice of education strategies and what tensions emerge in interaction of various conceptions of childhood.