J 2016

Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání

KAŠPAROVÁ, Irena a Radka KLVAŇOVÁ

Základní údaje

Originální název

Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání

Název česky

Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání

Název anglicky

Child and Childhood: Various Definitions of the Concepts and their Relation to Education

Autoři

KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí) a Radka KLVAŇOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Slovak Sociological Review, Bratislava, Slovenská akadémia vied, 2016, 0049-1225

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.283

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00090817

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000383666900004

Klíčová slova česky

dítě dětství vzdělání etnoteorie antropologie

Klíčová slova anglicky

child childhood education ethnotheory anthropology

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 10. 2016 12:34, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

Článek představuje vývoj konceptu dětství a diskurzů týkajících se dětství v sociálně-vědní literatuře. Vypichuje vazby mezi představami o tom, kdo je to dítě a následnými přístupy k dětství a vzdělávání. Diskutována je rovněž proměna dětství v období přechodu od socialismu ke kapitalismu a demokratickému režimu, jakož i různá pojetí dětství v současné české společnosti. Optikou rodičovských etnoteorií dětství jsou představeny vybrané sociální skupiny žijící v ČR (sociálně vyloučení Romové, Vietnamští imigranti, a rodiny vzdělávající formou unschoolingu), na kterých je ukázáno, jak představy o tom, kdo je to dítě a jaká vede jeho/její cesta k dosažení dospělosti, ovlivňují individuální vzdělávací strategie, jakož i napětí, která tato různá pojetí dětství vytváří při vzájemné celospolečenské interakci.

Anglicky

The aim of the text is to present the evolution of the concept of childhood and discourses of childhood in social science literature and to highlight the link between ideas about who is a child and what is the nature of childhood and education. The article also discusses changes of ideas about childhood in the context of transition from socialism to capitalism and democratic regime and shows different conception of childhood in contemporary Czech society. Using examples of parental ethnotheories of childhood among selected social groups living in the Czech Republic (socially excluded Roma, Vietnamese immigrants, unschoolers), the text shows how the ideas about who is a child and what is his/her way to adulthood influence the choice of education strategies and what tensions emerge in interaction of various conceptions of childhood.