KAŠPAROVÁ, Irena a Radka KLVAŇOVÁ. Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání. Slovak Sociological Review. Bratislava: Slovenská akadémia vied, 2016, roč. 48, č. 4, s. 377-398. ISSN 0049-1225.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání
Název česky Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání
Název anglicky Child and Childhood: Various Definitions of the Concepts and their Relation to Education
Autoři KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí) a Radka KLVAŇOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Slovak Sociological Review, Bratislava, Slovenská akadémia vied, 2016, 0049-1225.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.283
Kód RIV RIV/00216224:14230/16:00090817
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000383666900004
Klíčová slova česky dítě dětství vzdělání etnoteorie antropologie
Klíčová slova anglicky child childhood education ethnotheory anthropology
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 13. 10. 2016 12:34.
Anotace
Článek představuje vývoj konceptu dětství a diskurzů týkajících se dětství v sociálně-vědní literatuře. Vypichuje vazby mezi představami o tom, kdo je to dítě a následnými přístupy k dětství a vzdělávání. Diskutována je rovněž proměna dětství v období přechodu od socialismu ke kapitalismu a demokratickému režimu, jakož i různá pojetí dětství v současné české společnosti. Optikou rodičovských etnoteorií dětství jsou představeny vybrané sociální skupiny žijící v ČR (sociálně vyloučení Romové, Vietnamští imigranti, a rodiny vzdělávající formou unschoolingu), na kterých je ukázáno, jak představy o tom, kdo je to dítě a jaká vede jeho/její cesta k dosažení dospělosti, ovlivňují individuální vzdělávací strategie, jakož i napětí, která tato různá pojetí dětství vytváří při vzájemné celospolečenské interakci.
Anotace anglicky
The aim of the text is to present the evolution of the concept of childhood and discourses of childhood in social science literature and to highlight the link between ideas about who is a child and what is the nature of childhood and education. The article also discusses changes of ideas about childhood in the context of transition from socialism to capitalism and democratic regime and shows different conception of childhood in contemporary Czech society. Using examples of parental ethnotheories of childhood among selected social groups living in the Czech Republic (socially excluded Roma, Vietnamese immigrants, unschoolers), the text shows how the ideas about who is a child and what is his/her way to adulthood influence the choice of education strategies and what tensions emerge in interaction of various conceptions of childhood.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 20:46