KACHLÍK, Petr. Životní styl a pohled vzorku žáků mladšího školního věku na výhody a nebezpečí spojené s moderními komunikačními technologiemi (Lifestyle and the View of a Sample of Primary School Pupils on the Benefits and the Risks Associated to Modern Communications Technologies). In HLAĎO, P. (Ed.). Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2016. 1st ed. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2016, p. 182-197. ISBN 978-80-7509-426-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Životní styl a pohled vzorku žáků mladšího školního věku na výhody a nebezpečí spojené s moderními komunikačními technologiemi
Name in Czech Životní styl a pohled vzorku žáků mladšího školního věku na výhody a nebezpečí spojené s moderními komunikačními technologiemi
Name (in English) Lifestyle and the View of a Sample of Primary School Pupils on the Benefits and the Risks Associated to Modern Communications Technologies
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2016, p. 182-197, 16 pp. 2016.
Publisher Mendelova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00090835
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7509-426-1
Keywords (in Czech) bezpečnost; dotazník; internet; počítač; riziko; škola; volný čas; výzkum; zdraví; žák
Keywords in English safety; questionnaire; Internet; computer; risk; school; leisure time; research; health; web; pupil
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 25/3/2017 18:59.
Abstract
Byla realizována kvantitativní výzkumná sonda, která si kladla za cíl zmapovat trávení volného času, výhody a nebezpečí související s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Pomocí anonymního dotazníku o 20 položkách byl osloven vzorek 150 žáků 1. stupně ze dvou záměrně vybraných základních škol v severomoravském regionu. Polovina dětí tráví svůj volný čas u počítače, třetina na sociálních sítích. I když je zjevná touha respondentů po pobytu venku, třetina sportuje pouze ve škole v hodinách tělesné výchovy. Tři čtvrtiny vzorku mají doma přístup k internetu, 90 % dotazovaného souboru není nijak omezován potenciálně rizikový obsah. Sotva polovina rodičů sleduje, jaké webové stránky jejich děti navštěvují, otázka počítačové bezpečnosti je značně podceňována.
Abstract (in English)
Quantitative research study was realized with the aim to map out spending the free time, benefits and risks related to modern information and communication technologies. By using anonymous questionnaire of 20 items a sample of 150 students from lower primary of two intentionally selected schools in the North Moravian region was addressed. Half of the children spend their leisure time at the computer, one-third of them on social networks. Although there is an obvious desire of respondents to be outside, one-third of children do sports only at school in physical education lessons. Three-quarters of the sample have an access to the Internet at home, for up to 90% of respondents potentially harmful content is not limited in any way. Barely half of parents monitor what kind of websites their children visit; the issue of cyber security is considerably underestimated.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 27/5/2024 22:07