D 2015

Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu

KACHLÍK, Petr

Základní údaje

Originální název

Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu

Název česky

Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu

Název anglicky

Selected Social Pathologies among Girls in an Educational Institution

Autoři

Vydání

první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, od s. 152-165, 14 s. 2015

Nakladatel

MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8139-0

Klíčová slova česky

informant; intervence; kasuistika; návyková látka; prevence; rodina; sociální patologie; volný čas; výchovný ústav; výzkum; závislost; zdraví

Klíčová slova anglicky

informant; intervention; case studies; addictive substance; prevention; family; social pathology; leisure; educational institution; research; addiction; health

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2017 21:21, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Ve výchovném ústavu jsou umístěny osoby s řadou sociálně patologických jevů v anamnéze, často jde o poruchy chování a drogové závislosti. Ženský organismus je po fysiologické stránce zranitelnější a hůře těmto rizikům odolává. V rámci záměrného výběru bylo vytipováno 6 informantek, na základě lékařské, pedagogické a psychologické dokumentace byly sestaveny případové studie, analyzován životní styl dívek, rodinné zázemí a možnosti preventivního působení. Nefunkční rodina představovala významné rizikové prostředí pro vývoj a ohrožení sociálně patologickými jevy. Návykové látky dívky volily jako prostředek úniku před problémy, scházelo podnětné rodinné klima, jasná výchovná strategie a pozitivní vzory. Cílená intervence dokázala účinně ovlivnit pouze polovinu vzorku. Vhodné preventivní působení může snížit výskyt sociálních patologií v prostředí výchovného ústavu, je třeba posílit práci s rodinami klientů, aktivní trávení volného času, motivaci k sebevzdělávání, profesní přípravě a zvládání praktických životních situací.

Anglicky

In an educational institution are placed persons with a variety of social pathologies in history, often in terms of behaviour disorders and drug addiction. Woman's body after the physiological vulnerable and less resistant to these risks. Within purposive sampling were selected 6 informants, based on the medical, educational and psychological documentation has been compiled case studies, analysed the lifestyle of girls, family background and the possibility of preventive action. Broken families represented a significant risk for the development environment and risk of pathological social phenomena. Addictive substances girls elected as a means of escape from problems, missing stimulating family climate, clear educational strategy and positive role models. Targeted interventions can effectively influence only half the sample. Appropriate preventive actions can reduce the incidence of social pathologies in an educational institution, it is necessary to strengthen work with families of clients, active leisure, motivation to self-education, vocational training and practical coping with life situations.

Návaznosti

MUNI/A/0989/2015, interní kód MU
Název: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masarykova univerzita, Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty