KACHLÍK, Petr. Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu. In ŘEHULKA, E., REISSMANNOVÁ, J., GAJZLEROVÁ, L. (eds.). ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015. první. Brno: MU, 2015, s. 152-165. ISBN 978-80-210-8139-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu
Název česky Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu
Název anglicky Selected Social Pathologies among Girls in an Educational Institution
Autoři KACHLÍK, Petr.
Vydání první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, od s. 152-165, 14 s. 2015.
Nakladatel MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-8139-0
Klíčová slova česky informant; intervence; kasuistika; návyková látka; prevence; rodina; sociální patologie; volný čas; výchovný ústav; výzkum; závislost; zdraví
Klíčová slova anglicky informant; intervention; case studies; addictive substance; prevention; family; social pathology; leisure; educational institution; research; addiction; health
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 13. 3. 2017 21:21.
Anotace
Ve výchovném ústavu jsou umístěny osoby s řadou sociálně patologických jevů v anamnéze, často jde o poruchy chování a drogové závislosti. Ženský organismus je po fysiologické stránce zranitelnější a hůře těmto rizikům odolává. V rámci záměrného výběru bylo vytipováno 6 informantek, na základě lékařské, pedagogické a psychologické dokumentace byly sestaveny případové studie, analyzován životní styl dívek, rodinné zázemí a možnosti preventivního působení. Nefunkční rodina představovala významné rizikové prostředí pro vývoj a ohrožení sociálně patologickými jevy. Návykové látky dívky volily jako prostředek úniku před problémy, scházelo podnětné rodinné klima, jasná výchovná strategie a pozitivní vzory. Cílená intervence dokázala účinně ovlivnit pouze polovinu vzorku. Vhodné preventivní působení může snížit výskyt sociálních patologií v prostředí výchovného ústavu, je třeba posílit práci s rodinami klientů, aktivní trávení volného času, motivaci k sebevzdělávání, profesní přípravě a zvládání praktických životních situací.
Anotace anglicky
In an educational institution are placed persons with a variety of social pathologies in history, often in terms of behaviour disorders and drug addiction. Woman's body after the physiological vulnerable and less resistant to these risks. Within purposive sampling were selected 6 informants, based on the medical, educational and psychological documentation has been compiled case studies, analysed the lifestyle of girls, family background and the possibility of preventive action. Broken families represented a significant risk for the development environment and risk of pathological social phenomena. Addictive substances girls elected as a means of escape from problems, missing stimulating family climate, clear educational strategy and positive role models. Targeted interventions can effectively influence only half the sample. Appropriate preventive actions can reduce the incidence of social pathologies in an educational institution, it is necessary to strengthen work with families of clients, active leisure, motivation to self-education, vocational training and practical coping with life situations.
Návaznosti
MUNI/A/0989/2015, interní kód MUNázev: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masarykova univerzita, Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 31. 5. 2024 12:20