2015
Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska
KACHLÍK, PetrZákladní údaje
Originální název
Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska
Název česky
Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska
Název anglicky
The Incidence of Cyberbullying in a Sample of Pupils at Elementary and High Schools in Třebíč
Autoři
Vydání
první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, od s. 268-278, 11 s. 2015
Nakladatel
MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8139-0
Klíčová slova česky
dotazník; internet; kyberšikana; mobilní telefon; prevence; sociální síť; škola; výzkum; zdraví; žák
Klíčová slova anglicky
questionnaire; Internet; cyberbullying; mobile phones; prevention; social network; school; research; health; student
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2017 21:28, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Kyberšikana představuje nový sociálně patologický jev, kdy jsou k šikanování využívány moderní informační a komunikační technologie. Důsledky kyberšikany mohou být stejně závažné jako u klasického šikanování, navíc jsou její prostředky snadno dostupné a mohou oslovit široký okruh uživatelů elektronických forem komunikace. Obrana není vždy snadná, kyberšikana vážně poškozuje všechny atributy zdraví oběti. Bylo uskutečněno výzkumné šetření kvantitativního charakteru, bylo využito anonymního dotazníku o 25 položkách. Byl osloven vzorek 415 žáků 2 základních a 3 středních škol v třebíčském mikroregionu. Z výsledků vyplynulo, že významně více zkušeností s kyberšikanou měli žáci středních škol. Dívky se mnohem častěji pohybují na sociálních sítích, které jsou potenciálně rizikovým prostředím pro cílení a šíření kyberšikany. Více jak 90 % souboru má svůj profil na sociálních sítích, minimálně třetina publikuje informace osobního charakteru a komunikuje i s neznámými uživateli. Téměř pětina oslovených tráví na internetu více jak 5 hodin denně, dvě třetiny rodiče v používání nijak neomezují. Pokud by se žáci stali obětí šikany, nejčastěji by se svěřili vlastní rodině a spolužákům, méně již učitelům.
Anglicky
Cyberbullying is a new social pathology, which are used to bullying modern information and communication technologies. The consequences of cyberbullying can be as severe as in classic bullying, and they are the means readily available and can address a broad range of users of electronic communication forms. Defense is not always easy, cyberbullying seriously harms all the attributes of victim`s health. The survey was carried out quantitative in nature, was used an anonymous questionnaire to 25 items. He was approached by a sample of 415 pupils from 2 elementary and 3 high schools in microregion Třebíč. The results showed that significantly more experience with cyberbullying were high school students. Girls are more likely to move on the social networks that are potentially risky environment for targeting and dissemination of cyberbullying. More than 90% of the sample has a profile on social networks, at least a third publish information of a personal nature, and communicating with unknown users too. Almost a fifth of respondents are spending on the Internet for more than 5 hours per day, two thirds of parents do not restrict usage. If students become victims of bullying, most would entrust his own family and classmates, less teachers.
Návaznosti
MUNI/A/0989/2015, interní kód MU |
|