D 2015

Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách

KACHLÍK, Petr

Základní údaje

Originální název

Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách

Název česky

Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách

Název anglicky

A Pilot Survey Mapping Knowledge of First Aid and Accident Prevention at Selected Secondary Vocational Schools

Autoři

Vydání

první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, od s. 279-287, 9 s. 2015

Nakladatel

MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8139-0

Klíčová slova česky

dotazník; pedagog; prevence; první pomoc; rozhovor; škola; úraz; výzkum; zdraví; žák

Klíčová slova anglicky

questionnaire; teacher; prevention; first aid; interview; school; injury; research; health; student

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2017 21:29, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Úrazy patří mezi aktuální a závažné faktory, které ohrožují život a zdraví dětí. Vyšší pravděpodobnost jejich výskytu je spojena se studiem žáků na odborných školách a učilištích. Proto je naprosto nezbytné, aby pedagogové i žáci znali dobře zásady bezpečnosti práce a základy poskytování první pomoci. Bylo uskutečněno výzkumné šetření na pilotním vzorku 80 žáků 2 středních škol v brněnském regionu. Ke sběru dat bylo využito nestandardizovaného anonymního dotazníku o 25 položkách doplněného o polostrukturované rozhovory o 8 položkách s pedagogy zodpovědnými za první pomoc a prevenci úrazů na školách. Data byla elektronicky zaznamenána a statisticky vyhodnocena. Byly zjištěny četné nedostatky ve výuce první pomoci, která buď zcela chybí, nebo je nesystematická. Bezpečnost a ochrana zdraví při manipulaci se stroji a nástroji je ošetřena solidně, ve znalostech o poskytování první pomoci jsou u žáků značné rezervy a bude nutné zkvalitnění jejich přípravy.

Anglicky

Injuries are a current and relevant factors that threaten the lives and health of children. The higher probability of their occurrence is associated with the study at professional and vocational schools. Therefore, it is imperative that teachers and pupils knew well the principles of safety and the basics of first aid. The survey was carried out on a pilot sample of 80 pupils from 2 secondary schools in the Brno region. To collect the data was used non-standardized anonymous 25 items questionnaire, supplemented by 8 items interviews with teachers in charge of first aid and accident prevention in schools. Data were electronically recorded and statistically evaluated. They were found numerous deficiencies in the teaching of first aid, which is either completely missing or incoherent. Safety and health protection when handling machines and tools are treated solidly, knowledge of first aid at pupils are significant reserves and will need to improve their training.

Návaznosti

MUNI/A/0989/2015, interní kód MU
Název: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masarykova univerzita, Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty