2015
Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách
KACHLÍK, PetrZákladní údaje
Originální název
Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách
Název česky
Pilotní šetření mapující znalosti o poskytování první pomoci a prevenci úrazů na vybraných středních odborných školách
Název anglicky
A Pilot Survey Mapping Knowledge of First Aid and Accident Prevention at Selected Secondary Vocational Schools
Autoři
Vydání
první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, od s. 279-287, 9 s. 2015
Nakladatel
MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8139-0
Klíčová slova česky
dotazník; pedagog; prevence; první pomoc; rozhovor; škola; úraz; výzkum; zdraví; žák
Klíčová slova anglicky
questionnaire; teacher; prevention; first aid; interview; school; injury; research; health; student
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2017 21:29, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Úrazy patří mezi aktuální a závažné faktory, které ohrožují život a zdraví dětí. Vyšší pravděpodobnost jejich výskytu je spojena se studiem žáků na odborných školách a učilištích. Proto je naprosto nezbytné, aby pedagogové i žáci znali dobře zásady bezpečnosti práce a základy poskytování první pomoci. Bylo uskutečněno výzkumné šetření na pilotním vzorku 80 žáků 2 středních škol v brněnském regionu. Ke sběru dat bylo využito nestandardizovaného anonymního dotazníku o 25 položkách doplněného o polostrukturované rozhovory o 8 položkách s pedagogy zodpovědnými za první pomoc a prevenci úrazů na školách. Data byla elektronicky zaznamenána a statisticky vyhodnocena. Byly zjištěny četné nedostatky ve výuce první pomoci, která buď zcela chybí, nebo je nesystematická. Bezpečnost a ochrana zdraví při manipulaci se stroji a nástroji je ošetřena solidně, ve znalostech o poskytování první pomoci jsou u žáků značné rezervy a bude nutné zkvalitnění jejich přípravy.
Anglicky
Injuries are a current and relevant factors that threaten the lives and health of children. The higher probability of their occurrence is associated with the study at professional and vocational schools. Therefore, it is imperative that teachers and pupils knew well the principles of safety and the basics of first aid. The survey was carried out on a pilot sample of 80 pupils from 2 secondary schools in the Brno region. To collect the data was used non-standardized anonymous 25 items questionnaire, supplemented by 8 items interviews with teachers in charge of first aid and accident prevention in schools. Data were electronically recorded and statistically evaluated. They were found numerous deficiencies in the teaching of first aid, which is either completely missing or incoherent. Safety and health protection when handling machines and tools are treated solidly, knowledge of first aid at pupils are significant reserves and will need to improve their training.
Návaznosti
MUNI/A/0989/2015, interní kód MU |
|