2016
Postoje studentů psychologie ke křesťanství
MORAVEC, PavelZákladní údaje
Originální název
Postoje studentů psychologie ke křesťanství
Název anglicky
Attitudes of Psychology Students to Christianity
Autoři
MORAVEC, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
34. Psychologické dny : Možnosti a hranice psychologie, 7.-9. 9. 2016, Olomouc, 2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00090845
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
attitudes to Christianity; spirituality; psychology students
Štítky
Změněno: 26. 4. 2017 18:19, PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
V originále
Náboženství a psychologie jsou oblasti, které se podle některých autorů vzájemně vymezují a podle jiných se se částečně překrývají. Cílem příspěvku je představit výsledky výzkumu zabývajícího se postoji studentů psychologie vůči křesťanství. Dvě otázky s volnou možností odpovědi na vnímaná pozitiva a negativa byly položeny 88 studentům FF MU v Brně. Odpovědi byly zpracovány kvalitativně metodou zakotvené teorie. Byly vytvářeny společné kategorie témat, která se v odpovědích respondentů vyskytovala. Poté byla zjišťována četnost výskytu těchto kategorií v odpovědích respondentů. Studenti nejvíce na křesťanství obdivovali skutečnost, že pomáhá vytvářet společenství lidí, nabízí smysl života a vede k pomoci ostatním. Nejvíce mu vytýkali přílišné dogmatické myšlení a neochotu k reflexi nad sebou, manipulativní jednání vůči věřícím lidem a odmítání odpovědnosti za vlastní život. Výsledky byly kvantitativně porovnány podle pohlaví, osobnostních charakteristik respondentů a jejich míry ztotožnění se s křesťanstvím.
Anglicky
Some authors say that religion and psychology are areas which define themselves; others say that they partially cover each other. The goal of this article is to present results of our research of the attitudes of psychology students to Christianity. Two open questions for perceived positives and negatives were put to 88 students of Faculty of Arts of Masaryk University in Brno. The answers were analyzed by Grounded theory. Common categories from the answers were created. Then the frequency of these answers was counted. The most common positives of Christianity were the community, the offer of the sense of the life and the leading to the help for others. The most common negative were the dogmatic thinking, the manipulation and the rejection of one´s responsibility. The results were compared by sex, personality and the intensity of identification to Christianity.