MEDEK, Michal, Jan ČINČERA, Jana GREGOROVÁ, Kateřina POŘÍZOVÁ a Martina LISKOVÁ. Naučné stezky: zpracování a hodnocení nepřímých interpretačních programů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2016, 156 s. ISBN 978-80-210-8334-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Naučné stezky: zpracování a hodnocení nepřímých interpretačních programů
Název česky Naučné stezky: zpracování a hodnocení nepřímých interpretačních programů
Název anglicky Self-guided trails: designing and evaluating non-personal interpretation programs
Autoři MEDEK, Michal (203 Česká republika, domácí), Jan ČINČERA (203 Česká republika, garant, domácí), Jana GREGOROVÁ (203 Česká republika), Kateřina POŘÍZOVÁ (203 Česká republika) a Martina LISKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání 1. vyd. Brno, 156 s. 2016.
Nakladatel Masarykova univerzita Brno
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14230/16:00090849
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-210-8334-9
Klíčová slova česky interpretace přírodního a kulturního dědictví; naučné stezky; evaluace; metodologie
Klíčová slova anglicky interpretation; self-guided trails; signs; evaluation; methodology
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D., učo 96852. Změněno: 18. 9. 2016 21:31.
Anotace
Publikace se zaměřuje na v České republice nejrozšířenější formu interpretace přírodního a kulturního dědictví, tj. naučné stezky. V první části vsazuje naučné stezky do kontextu teorie a metodiky environmentální interpretace. Diskutuje vývoj interpretace i v současné době hlavní doporučované zásady pro zpracovávání interpretačních programů. Podrobně se zaměřuje na metodické zásady zpracovávání naučných stezek jako typu nepřímé interpretace. Ve druhé části diskutuje jednotlivé oblasti evaluačního výzkumu nepřímých interpretačních programů. Na základě analýzy publikovaných evaluač-ních studií ukazuje na stávající metodologické problémy i na význam, který evaluace interpretačních programů může mít pro vytváření nových návrhů. Třetí část prezentuje výsledky původních výzkumů naučných stezek na území České republiky. Na konkrétních příkladech opět upozorňuje na metodologické problémy spojené s jejich evaluací a na silné i slabé stránky hodnocených programů. V závěrečné části pak shrnuje výsledky prezentovaných šetření a navrhuje opatření ke zkvalitnění nepřímé interpretace i její evaluace do budoucna.
Anotace anglicky
The publication focuses on the most spread type of environmental interpretation in the Czech Republic, e.g. the self-guided (signed) trails. In the first part it embeds the trails into the context of both theory and methodology of environmental interpretation. It discusses the history of interpretation and the key instructional principles recommended for designing interpretation programs nowadays. In more details it focuses on the guidelines for designing self-guided trails, as a type of a non-personal interpretation. In the second part it discusses specific areas of an evaluation research of the non-personal interpretation programs. On the basis of an analysis of published evaluation studies it shows on-going methodological problems and also on the importance of an evaluation for designing new programs. The third part presents results of original evaluation studies of selected self-guided trails in the Czech Republic. On the specific examples it reminds methodological issues connected with their evaluation and discusses the strong and the weak parts of the evaluated programs. In the last part the book summarizes the results of presented studies and suggests measurements for further increasing a quality of the non-personal interpretation and its evaluation.
VytisknoutZobrazeno: 30. 7. 2024 20:29