2016
Stinné stránky síťování ve vysokém školství: citační bratrstva a inbreeding
TŮMA, František a Petr KNECHTZákladní údaje
Originální název
Stinné stránky síťování ve vysokém školství: citační bratrstva a inbreeding
Název anglicky
The dark side of networking in higher education: citation cartels and inbreeding
Autoři
Vydání
2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Síťování; analýza sociálních sítí; vysoké školství; citační bratrstva; inbreeding
Klíčová slova anglicky
Networking; social networks analysis; higher education; citation cartels; inbreeding
Změněno: 6. 3. 2017 13:06, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
V originále
Příspěvek zaostřuje pozornost na problematické jevy doprovázející síťování mezi akademiky, o jejichž závažnost nebývá příliš často diskutováno. Cílem příspěvku je upozornit na možné stinné stránky sociálních sítí ve vysokém školství, zejména na problematiku tzv. citačních bratrstev a inbreedingu. V příspěvku stavíme na východiscích analýzy sociálních sítí (např. Wasserman & Faust, 1994), která zdůrazňuje vazby mezi jednotlivými aktéry. Modelováním těchto vazeb můžeme popsat strukturu sociální sítě a studovat vliv této struktury na fungování skupiny. Tzv. citační bratrstva (též citační mafie, ostrůvky, kartely) jsou skupiny výzkumníků, kteří na základě předchozí dohody navzájem účelově citují své práce, čímž uměle navyšují své citační indexy (srov. Knecht & Dvořák, 2013, s. 569–571). Inbreeding chápeme jako stav, ve kterém univerzity zaměstnávají své vlastní absolventy, v důsledku čehož dochází ke snižování mobility akademiků a jejich možností získat zkušenosti z jiného prostředí než jejich alma mater (srov. Altbach, Yudkevich, & Rumbley, 2015, s. 317–319). V obou případech se jedná o specifickým způsobem uspořádané sociální sítě, jejichž fungováním a dopady se v příspěvku zabýváme.
Anglicky
Our paper deals with problematic phenomena which go hand in hand with networking in academia and whose significance is seldom discussed. The aim of this paper is to draw attention to possible downsides of social networking in higher education, especially to the issues of so called citation cartels and inbreeding. Our paper builds on the assumptions underlying social network analysis (e.g. Wasserman & Faust, 1994), which emphasizes the ties among individual actors. By modelling these ties we can depict the structure of social networks and investigate the influence of this structure on the their functioning. So called citation cartels (also called citation stacking) are groups of researchers who, on the basis of previous agreement, cite each other’s works on purpose, by means of which they artificially improve each other’s citation indices (cf. Knecht & Dvořák, 2013, pp 569–571). Inbreeding is understood as a state in which universities employ their own graduates, which results in the lowering of their mobility and opportunities to gain experience from other environments than their alma mater also become more limited (cf. Altbach, Yudkevich, & Rumbley, 2015, s. 317–319). In both cases we can identify specific structures of social networks, with whose functioning and impact we deal in our paper.