ČEJKOVÁ, Ingrid. Mluviti stříbro, mlčeti zlato : Hlas žáků střední školy (Speaking is silver, silence is gold : The voice of high school students). In XXIV. konference České asociace pedagogického výzkumu, České Budějovice, 15.-16. září 2016. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mluviti stříbro, mlčeti zlato : Hlas žáků střední školy
Name (in English) Speaking is silver, silence is gold : The voice of high school students
Authors ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XXIV. konference České asociace pedagogického výzkumu, České Budějovice, 15.-16. září 2016, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00090891
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) hlas žáků; střední škola; výuka
Keywords in English the voice of students; high school; teaching
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 27/4/2017 08:42.
Abstract
Cílem výzkumu je popsat hlas žáků střední školy jakožto proces snahy žáků ovlivnit výuku. Konkrétně jde o zodpovězení těchto dílčích otázek: jaké cíle spojené s výukou žáci sledují a jak hodnotí jejich naplňování, jaké strategie žáci volí při snaze ovlivnit výuku vzhledem ke svým cílům, jaké strategie volí učitelé v reakci na strategie žákovské, jaký je výsledek hlasu žáků, jaký je tedy reálný vliv žáků na výuku a v jakém kontextu hlas žáků probíhá? Hlas žáků je metaforické označení pro komunikační iniciativu přicházející od žáků a směřující k dospělým ve škole, která se týká různých oblastí života ve škole. Největší zastoupení by měl mít hlas žáků v oblasti zpětné vazby na výuku nebo přání spojených s výukou, kde by se žáci měli snažit ovlivnit výuku. Žáci vyjadřují svůj hlas s přesvědčením, že bude vyslyšen a učitelé na jeho základě budou jednat, samo naslouchání hlasu žáků však není pro učitele neproblematické. Hlas žáků nese potenciál kvalitativní změny ve výuce, ve svém důsledku by mohl vést k participaci žáků na životě školy a naplňování principů demokratické školy. Jedná se o případovou studii jedné středoškolské třídy (sexta) a jejích učitelů. Výchozí metodou sběru dat se stalo etnografické pozorování a videonahrávky výuky. Na základě analýzy těchto dat byly pořizovány hloubkové rozhovory se žáky a třídním učitelem, skupinový rozhovor se žáky a rozhovory s učiteli vyučujícími v této třídě s cílem popsat příčiny událostí sledovaných při pozorování a hodnocení těchto událostí samotnými aktéry. Hlas žáků ve sledované třídě je kritického charakteru, vztahuje se tedy k problémům ve výuce, které identifikují žáci. Když se třída rozhoduje, které problémy spojené s výukou budou rozebírat s učiteli a které ne, vstupují na scénu dva prvky, a to žáky pociťovaná neadekvátnost známek a autoritativní styl komunikace učitele směrem k žákům.
Abstract (in English)
The aim of the research is to describe the voice of high school students as a process to influence the teaching. Specifically answer these particular questions: what aims of teaching students speaking about and how they evaluate their implementation, how strategies students choose when trying to influence the teaching, what strategies chosen teachers in response to the students strategy, which is the result of pupil voice, so what is the real impact on teaching and context in which students voice take place? The voice of pupils is a metaphorical term for the communication initiative coming from students and directed to teachers, which covers various areas of school life. The largest representation should have a voice in feedback on teaching or wishes related to teaching, when pupils should try to influence teaching. Pupils express their voice with the belief that it will be heard and teachers will be action in this. self listening to the pupils is problematic for teachers. Voice of students has the potential to changes in teaching, ultimately could lead to the participation of students in school life and upholding the principles of a democratic school. It is a case study of one high school class (sixth) and their teachers. The default method of research is an ethnographic observation and videos from teaching. Based on analysis of these data were collected in-depth interviews with pupils and the class teacher, group interviews with students and interviews with teachers in this classroom for to describe the causes of the events observed during the observation and evaluation of these events. The students voice in this class is so critical, because students talk about problems associated with teaching only. When the class decides which problems associated with teaching will discuss with teachers and which do not, enter the scene two elements, namely the pupils perceived inadequacy stamps and authoritative communication style teacher to pupils.
Links
MUNI/A/1147/2015, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/5/2024 14:12