Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření
JANÍK, Tomáš, Karolína PEŠKOVÁ, Tomáš JANKO, Michaela SPURNÁ and Petr KNECHT. Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření (: Primary and lower secondary school teachers’ perception of curriculum changes: summarizing the survey results). In 24. výroční konference ČAPV: Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu. 2016. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření |
Name in Czech | Vnímání kurikulárních změn učiteli ZŠ: shrnutí výsledků dotazníkového šetření |
Name (in English) | : Primary and lower secondary school teachers’ perception of curriculum changes: summarizing the survey results |
Authors | JANÍK, Tomáš, Karolína PEŠKOVÁ, Tomáš JANKO, Michaela SPURNÁ and Petr KNECHT. |
Edition | 24. výroční konference ČAPV: Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu, 2016. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | vnímání kurikulárních změn, učitelé ZŠ, dotazníkové šetření |
Keywords in English | perception of curriculum changes, primary and lower secondary school teachers, questionnaire survey |
Changed by | Changed by: Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D., učo 105646. Changed: 5/3/2017 15:58. |
Abstract |
---|
Teoretické ukotvení příspěvku vychází z tzv. Concern based adoption modelu. Širší teoretický rámec šetření je založen na předpokladu, že procesy a rozhodnutí týkající se zavádění kurikulárních změn v praxi jsou subjektivní povahy. Rozhodující faktory ovlivňující implementaci změn jsou proto interpretace, přesvědčení a zkušenosti učitelů - hlavních aktérů implementace. Cílem dotazníkového šetření, je zjistit, jak učitelé ZŠ vnímají změny školního kurikula a jak je s časovým odstupem implementují. |
Abstract (in English) |
---|
The theoretical framework of the contribution is based on the Concern based adoption model (George, Hall, & Stiegelbauer, 2006), which operationalizes the curriculum change implementation by means of three dimensions: innovation configuration map, stages of concern, and levels of use. Broader theoretical context of the research respects the presumption that processes and decisions connected with the implementation of curriculum changes in practice are of a subjective nature. Key factors influencing the curriculum change implementation represent interpretations, beliefs and experiences of teachers - the main agents of the implementation. The aim of the questionnaire survey is to find out how primary and lower secondary school teachers perceive previous curriculum changes and how they implement them. |
Links | |
---|---|
GA15-05122S, research and development project | Name: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy |
Investor: Czech Science Foundation, Between acceptance and resistance: Teachers' perceptions of curriculum changes 10 years into the reform implementation |
PrintDisplayed: 15/10/2024 08:06