k 2016

Připravenost norských základních škol na práci s dětmi přistěhovalců: inspirace pro českou situaci?

ZÁLESKÁ, Klára

Basic information

Original name

Připravenost norských základních škol na práci s dětmi přistěhovalců: inspirace pro českou situaci?

Name (in English)

Readiness of Norwegian Elementary Schools to Work with Immigrant Children from the perspective of teachers and Norwegian Legislation: inspiration for Czech school environment?

Authors

ZÁLESKÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

XXIV. konference České asociace pedagogického výzkumu, České Budějovice, 15.-16. září 2016, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00090939

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

immigrant children education; integration; Norwegian education policy

Tags

Changed: 11/4/2017 15:48, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

In the original language

Cílem příspěvku je popsat a charakterizovat současný stav přijímání a vzdělávání dětí přistěhovalců v norských základních školách, poukázat na charakteristické rysy norského vzdělávacího systému ve vztahu k vzdělávání přistěhovalců a seznámit se současnými výzvami, kterým v této oblasti čelí norský vzdělávací systém. Jelikož se jedná o prezentaci skandinávského prostředí, které je tradičně známo svým důrazem na společenskou rovnost a relativní úspěšností v přijímání cizinců, mohou být výsledky inspirativní pro české prostředí. Vzdělávání dětí cizinců se vzhledem k současné migrační situaci stává aktuálnější pro stále více zemí, což vyžaduje změny ve vzdělávacích politikách. Mluvíme-li o setkávání kultur, nelze se vyhnout pojmům: asimilace, segregace a integrace (Meglitsch, 1985), i pro tento příspěvek jsou proto teoretickými východisky. Vztáhneme-li pojetí integrace do norských škol, uvidíme, že je diskutován koncept tzn. školy společné kultury (či multikulturní školy), (Hauge, 2014). Předpokladem pro takové označení je přítomnost minoritních žáků. V Norsku se dnes obecně mluví o dvou typech škol: o těch orientovaných na problém a o školách orientovaných na prostředky (multikulturní školy). Phil (2000) vnímá norské školy na pomezí mezi prvním a druhým typem a zavádí pojem interkulturní škola. Označení podle něj odpovídá většině norských škol. Typologie a tendence přístupu k imigrantům uvnitř škol je základním východiskem pro tento příspěvek.

In English

This paper describes and characterizes the current state of immigrant children education in Norwegian primary schools. It also shows what is typical for Norwegian educational system in relation to the immigrant children education and what challenges Norway has to face in this area. Result can be inspirational for the Czech environment since it is the presentation of the Scandinavian environment, which is traditionally known for its emphasis on social equality. Immigrant children educating becomes more relevant to more and more countries due the current situation og immigration. A lot of countries must change its educational policy. We cannot avoid concepts: assimilation, segregation and integration (Meglitsch, 1985) when we talk about cultural encounters. Relating the concept of integration in Norwegian schools, we see that the concept of School of common culture (multicultural education) is being discussed (Hauge, 2014). The presence of minority students is a prerequisite. We describe two types of schools in Norway: problem-oriented school and resource-oriented (multicultural). Phil (2000) sees the Norwegian schools are somewhere between the first and second type. Therefore he introduced another type: intercultural school. The designation corresponds to most Norwegian schools. The teacher is perceived today as an intermediary multicultural world, that´s why multicultural education is another theoretical background (Banks, 1994).

Links

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A