2016
Developing Professional Skills in Pre-primary Teachers via Reflexion and Self-Reflection
SYSLOVÁ, Zora a Nina ZIKLOVÁZákladní údaje
Originální název
Developing Professional Skills in Pre-primary Teachers via Reflexion and Self-Reflection
Název česky
Rozvoj profesních dovedností předškolních pedagogů prostřednictvím reflexe a sebereflexe
Autoři
SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí) a Nina ZIKLOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
e-Pedagogium, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 1213-7758
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00090978
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
reflexe; sebereflexe; učitel mateřské školy; student; přípravné vzdělávání; profesní rozvoj
Klíčová slova anglicky
reflection; self-reflection; kindergarten teacher; student; pre-service teacher training; professional development
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2017 13:13, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
This study brings for discussion on pre-primary education the view upon developing reflective skills of students of pre-primary teaching as well as using self-reflection in the work of kindergarten teachers. The authors talk in the introduction to the study about reflection as in teaching as the key factor in the professional growth in both the pre-service teachers as well as the in-service teachers. They are presenting the information on the state of the art findings in this field. The key part of the text is devoted to action research within which the video recording of the teacher´s own work was used and reflected upon subsequently (reflection on action). Analysing and evaluating one´s own work brings the teacher information on the positive moments of his/her approaches, on the education management as well as on the critical moments of the educational reality. In the conclusion of the study the authors reflect upon the possibilities of action research in connection with developing reflective skills as well as its use in implementing more effective educational strategies in pre-primary education.
Česky
Předložená studie přináší do diskurzu o předškolním vzdělávání pohled na rozvoj reflektivních dovedností studentů Učitelství pro mateřské školy a využití sebereflexe v práci učitelky mateřské školy. Autorky se v úvodu textu věnují reflexi pedagogické činnosti jako klíčovému faktoru profesního růstu jak u studentů učitelství, tak u učitelů v praxi. Přinášejí informace o dosavadních zjištěních v této oblasti. Stěžejní se stává část věnovaná akčnímu výzkumu, v rámci něhož byla využita videonahrávka vlastní práce a její následná reflexe (reflection on action). Analýza a hodnocení vlastní práce přináší učiteli informace o pozitivních momentech jeho přístupů a o organizaci vzdělávání, stejně jako o kritických místech edukační reality. V závěru se autorky zamýšlí nad možnostmi akčního výzkumu v souvislosti s rozvojem reflektivních dovedností a jeho využití k zavádění efektivnějších vzdělávacích strategií v předškolním vzdělávání.