J 2016

Developing Professional Skills in Pre-primary Teachers via Reflexion and Self-Reflection

SYSLOVÁ, Zora a Nina ZIKLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Developing Professional Skills in Pre-primary Teachers via Reflexion and Self-Reflection

Název česky

Rozvoj profesních dovedností předškolních pedagogů prostřednictvím reflexe a sebereflexe

Autoři

SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí) a Nina ZIKLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

e-Pedagogium, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 1213-7758

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00090978

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

reflexe; sebereflexe; učitel mateřské školy; student; přípravné vzdělávání; profesní rozvoj

Klíčová slova anglicky

reflection; self-reflection; kindergarten teacher; student; pre-service teacher training; professional development

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2017 13:13, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

This study brings for discussion on pre-primary education the view upon developing reflective skills of students of pre-primary teaching as well as using self-reflection in the work of kindergarten teachers. The authors talk in the introduction to the study about reflection as in teaching as the key factor in the professional growth in both the pre-service teachers as well as the in-service teachers. They are presenting the information on the state of the art findings in this field. The key part of the text is devoted to action research within which the video recording of the teacher´s own work was used and reflected upon subsequently (reflection on action). Analysing and evaluating one´s own work brings the teacher information on the positive moments of his/her approaches, on the education management as well as on the critical moments of the educational reality. In the conclusion of the study the authors reflect upon the possibilities of action research in connection with developing reflective skills as well as its use in implementing more effective educational strategies in pre-primary education.

Česky

Předložená studie přináší do diskurzu o předškolním vzdělávání pohled na rozvoj reflektivních dovedností studentů Učitelství pro mateřské školy a využití sebereflexe v práci učitelky mateřské školy. Autorky se v úvodu textu věnují reflexi pedagogické činnosti jako klíčovému faktoru profesního růstu jak u studentů učitelství, tak u učitelů v praxi. Přinášejí informace o dosavadních zjištěních v této oblasti. Stěžejní se stává část věnovaná akčnímu výzkumu, v rámci něhož byla využita videonahrávka vlastní práce a její následná reflexe (reflection on action). Analýza a hodnocení vlastní práce přináší učiteli informace o pozitivních momentech jeho přístupů a o organizaci vzdělávání, stejně jako o kritických místech edukační reality. V závěru se autorky zamýšlí nad možnostmi akčního výzkumu v souvislosti s rozvojem reflektivních dovedností a jeho využití k zavádění efektivnějších vzdělávacích strategií v předškolním vzdělávání.