LOJDOVÁ, Kateřina, Lucie ŠKARKOVÁ a Kateřina VLČKOVÁ. Classroom Management: Approaches of Student Teachers. In The European Conference on Educational Research: Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, 2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Classroom Management: Approaches of Student Teachers
Autoři LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Lucie ŠKARKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání The European Conference on Educational Research: Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, 2016. 2016.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00088200
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky kvalitativní výzkum pregraduální příprava učitelů řízení třídy studenti učitelství
Klíčová slova anglicky classrooom management pregradual teacher education student teachers qualitative research
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Změněno: 29. 3. 2017 15:49.
Anotace
This conference paper is focused on classroom management approaches of student teachers. Classroom management (CM) can be viewed as a system of strategies employed by a teacher to influence the physical and social space of the classroom to foster an environment where learning can occur (Christofferson, Sullivan, & Bradley, 2015). Classroom management skills are crucial for teachers to create classroom settings where students can learn as effective CM leads to student high achievement (Stronge, Ward, & Grant, 2011) and contributes to teacher remaining in the profession. The first years of teaching are usually reported to be the most challenging. The aim of the research is to describe in detail CMS of student teachers (pre-service teachers) on their long term teaching practice in lower secondary classes. The research is based on an integrated mixed methods design (Creswell & Plano Clark, 2011). While this is research in progress, we present only qualitative part. The main, qualitative part of the research is designed as field research based on ethnographic research design. Its aim is to describe conceptions (via interviews and reflective teaching diaries) and use (via observation with video recordings and its transcription) of CMS of student teachers. In this paper we describe a four dimensional structure of classroom management: authoritative approach focused on content knowledge, authoritative approach focused on students, democratic approach focused on content knowledge and democratic approach focused on students. Finally, we discuss why is democratic approach focused on students problematic for student teachers.
Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaVNázev: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy
VytisknoutZobrazeno: 3. 6. 2024 01:22