J 2016

Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě

VLČKOVÁ, Kateřina a Kateřina LOJDOVÁ

Základní údaje

Originální název

Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě

Název anglicky

When numbers and words co-operate: Mixed methods design in examples from research into power in the classroom

Autoři

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2016, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00088215

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

smíšený design výzkumu; kvalitativní výzkum; kvantitativní výzkum; teze (ne)kompatibility; dekonstrukce rozdílů; integrovaný design výzkumu; paralelizace komponent designu; teorie; výzkumná otázka; vzorek; metoda sběru dat; metoda analýzy dat; integrace výsledků; výzkumný design s více metodami

Klíčová slova anglicky

mixed methods design; qualitative research; quantitative research; (in)compatibility thesis; deconstruction of differences; integrated research design; parallelization of research components; multimethod design

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2017 09:19, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Cílem naší studie je představit metodologii smíšeného designu výzkumu na konkrétním příkladu. Zvolily jsme si tříletý výzkum moci ve školních třídách studentů učitelství financovaný Grantovou agenturou ČR. Propojení kvantitativní a kvalitativní metodologie ilustrujeme na úrovni teorie, formy smíšeného designu, výzkumné otázky, vzorku, sběru dat, analýzy dat a jejich interpretace. Ukazujeme také konkrétní příklady možných podob integrace výsledků kvalitativní a kvantitativní analýzy dat, které přispívají k odhalení další dimenze jevu, míry odlišnosti perspektiv aktérů či nuancí v zjištěních. V úvodní části studie se zabýváme rozdíly kvantitativního a kvalitativního výzkumu a jejich dekonstrukcí. Ukazujeme historický vývoj smíšeného výzkumu, co je a není smíšeným výzkumem a jaké jsou jeho základní formy. Diskutujeme o integrovaném designu výzkumu, paralelizaci a integraci jako základním principu smíšeného výzkumu a na závěr studie otevíráme také některé kritické otázky smíšené metodologie.

Anglicky

The study illustrates mixed methods research design (MMD) procedures on examples from three-year long research into power in the classrooms of student teachers funded by Czech Science Foundation. The integration of quantitative and qualitative methodology is shown at the level of theory, chosen type of MMD, research question, sampling, data collection, data analysis and their interpretation. The study shows examples of possible forms of integration of findings from quantitative and qualitative data which contribute to discovering of further dimensions of the studied phenomenon and differences in the participants perspectives or in the data interpretation. The study discusses the differences of quantitative and qualitative research and deconstructs them. It shows historical development of MMD and discusses what it is and what it is not. The study discusses three basic forms of MMD, integrated research design, and parallelization and integration as main principles of MMD. In the final chapter, some of the critical questions of MMD are opened.

Návaznosti

GA16-02177S, projekt VaV
Název: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy

Přiložené soubory