VLČKOVÁ, Kateřina and Kateřina LOJDOVÁ. Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě (When numbers and words co-operate: Mixed methods design in examples from research into power in the classroom). Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2016, vol. 26, No 3, p. 482-511. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-482.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě
Name (in English) When numbers and words co-operate: Mixed methods design in examples from research into power in the classroom
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2016, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW PedOr full text
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00088215
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-482
Keywords (in Czech) smíšený design výzkumu; kvalitativní výzkum; kvantitativní výzkum; teze (ne)kompatibility; dekonstrukce rozdílů; integrovaný design výzkumu; paralelizace komponent designu; teorie; výzkumná otázka; vzorek; metoda sběru dat; metoda analýzy dat; integrace výsledků; výzkumný design s více metodami
Keywords in English mixed methods design; qualitative research; quantitative research; (in)compatibility thesis; deconstruction of differences; integrated research design; parallelization of research components; multimethod design
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 26/4/2017 09:19.
Abstract
Cílem naší studie je představit metodologii smíšeného designu výzkumu na konkrétním příkladu. Zvolily jsme si tříletý výzkum moci ve školních třídách studentů učitelství financovaný Grantovou agenturou ČR. Propojení kvantitativní a kvalitativní metodologie ilustrujeme na úrovni teorie, formy smíšeného designu, výzkumné otázky, vzorku, sběru dat, analýzy dat a jejich interpretace. Ukazujeme také konkrétní příklady možných podob integrace výsledků kvalitativní a kvantitativní analýzy dat, které přispívají k odhalení další dimenze jevu, míry odlišnosti perspektiv aktérů či nuancí v zjištěních. V úvodní části studie se zabýváme rozdíly kvantitativního a kvalitativního výzkumu a jejich dekonstrukcí. Ukazujeme historický vývoj smíšeného výzkumu, co je a není smíšeným výzkumem a jaké jsou jeho základní formy. Diskutujeme o integrovaném designu výzkumu, paralelizaci a integraci jako základním principu smíšeného výzkumu a na závěr studie otevíráme také některé kritické otázky smíšené metodologie.
Abstract (in English)
The study illustrates mixed methods research design (MMD) procedures on examples from three-year long research into power in the classrooms of student teachers funded by Czech Science Foundation. The integration of quantitative and qualitative methodology is shown at the level of theory, chosen type of MMD, research question, sampling, data collection, data analysis and their interpretation. The study shows examples of possible forms of integration of findings from quantitative and qualitative data which contribute to discovering of further dimensions of the studied phenomenon and differences in the participants perspectives or in the data interpretation. The study discusses the differences of quantitative and qualitative research and deconstructs them. It shows historical development of MMD and discusses what it is and what it is not. The study discusses three basic forms of MMD, integrated research design, and parallelization and integration as main principles of MMD. In the final chapter, some of the critical questions of MMD are opened.
Links
GA16-02177S, research and development projectName: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Czech Science Foundation, Classroom Management Strategies of Student Teachers and Experienced Teachers (Their Mentors) in Lower Secondary Education
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
VlckovaLojdova2016_MMD.pdf   File version Vlčková, K. 20/10/2016

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1356051/VlckovaLojdova2016_MMD.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1356051/VlckovaLojdova2016_MMD.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1356051/VlckovaLojdova2016_MMD.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1356051/VlckovaLojdova2016_MMD.pdf?info
Uploaded/Created
Thu 20/10/2016 13:57, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
Attributes
 

VlckovaLojdova2016_MMD.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1356051/VlckovaLojdova2016_MMD.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1356051/VlckovaLojdova2016_MMD.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
425,1 KB
Hash md5
792bda141b06d14a4eda7d5484860bca
Uploaded/Created
Thu 20/10/2016 13:57

VlckovaLojdova2016_MMD.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1356051/VlckovaLojdova2016_MMD.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1356051/VlckovaLojdova2016_MMD.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
80,7 KB
Hash md5
4b0080cf4e25a390d6500dd30b81cb0f
Uploaded/Created
Thu 20/10/2016 14:01
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 6/6/2024 12:39