a 2016

3A metodika: od kazuistik k transdidaktickému zobecnění

SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR and Petr KNECHT

Basic information

Original name

3A metodika: od kazuistik k transdidaktickému zobecnění

Name in Czech

3A metodika: od kazuistik k transdidaktickému zobecnění

Name (in English)

3A procedure: from case studies to transdidactic abstraction

Authors

Edition

Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu; XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

oborové didaktiky, kazuistiky, 3A metodika, oborovědidaktický výzkum, vědění pro zlepšení

Keywords in English

field didactics, case studies, 3A procedure, knowledge for improvement
Změněno: 10/10/2016 12:26, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem prezentace bylo ukázat, jak může použití metodiky 3A napomoci utváření vědění pro zlepšení v profesním společenství. Konkrétně bylo použití metodiky 3A ilustrováno kazuistikami výukových situací. Zároveň byly hledány cesty pro transdidaktické zobecnění poznatku generovaných jednotlivými kazuistikami. Zaměřením na analýzy výukových situací navazujeme na celou řadu různých publikovaných přístupů. Jedním z nich je Model didaktické rekonstrukce, který pracuje se základními komponentami obsahového vyučování a učení. Inspirací byl rovněž přístup Design-Based Research, který pracuje s požadavkem na obsahové zaměření a na dosažení nejvyšší možné míry porozumění obsahu u žáka. Čerpáme i z přístupu Critical Didactic Incidents jako metody analýzy pracovní (profesní, expertní) činnosti s cílem dosáhnout co nejhlubšího porozumění jejím podstatným složkám rozhodujícím o úspěšnosti výsledku. V prezentaci byla popsána a využita metodika 3A (výzkumný přístup o třech krocích: Anotace je stručným shrnutím výukové situace a jejího kontextu, Analýza je rekonstrukcí situace s ohledem na transformaci obsahu (s využitím konceptového diagramu) a Alterace je navržený alternativní postup (vedoucí ke zvýšení kvality výukové situace). Srovnání několika kazuistik umožnilo nahlédnout na společné a rozdílné rysy analyzovaných výukových situací a odhalit a exemplifikovat specifické typy didaktických formalismů (např. odcizené poznávání a utajené poznávání).

In English

In the presentation we aimed to show how the 3A procedure may help in developing knowledge for improvement in a professional community. Specifically, the use of the 3A procedure was illustrated by case studies of teaching-and-learning situations. We also concentrated on looking for ways to provide transdidactic abstraction of the individual case studies’ outcomes. In analysing teaching-and-learning situations, we build on a number of different approaches. One of them is The Model of Educational Reconstruction, which comprises basic components of subject-related learning and teaching and hence can be applied to the fields with which disciplinary education is concerned. Another approach is the Design-Based Research, which accentuates subject-related learning and teaching and the objective to achieve highest possible levels of students’ understanding and cognitive activation. Another source of inspiration for the approach presented in this presentation is the Critical Didactic Incidents method, which is a method for the analysis of professional activities that aims to achieve the highest possible level of understanding the key components that are decisive for successful outcome. In the presentation, we made use of the 3A procedure. 3A stands for a three-step methodology consisting of annotating, analysing and altering a particular classroom situation. Annotation is a brief summary of the situation and its context. Analysis refers to a reconstruction of the situation – it focuses on specific aspects of the situation in order to reveal the potential for qualitative change (improvement). Conceptual structure diagrams are used as tools for capturing the way the content was worked on in the situation. Alteration is a suggested alternative course of action. When looking for similarities between various case studies of the presented teaching situations we find that even though they are centred around very different educational contents within very different school subjects, they can suffer from similar problems. As examples, different types of didactic formalisms were discussed.

Links

GA14-06480S, research and development project
Name: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Czech Science Foundation, Producing pedagogical knowledge for improvement: altering teaching situations for the better