B 2016

Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO et. al.

Základní údaje

Originální název

Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky

Název česky

Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky

Název anglicky

Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction

Autoři

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK

Vydání

2. dotisk 1. vyd. Brno, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1, 2016

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-6349-5

Klíčová slova česky

kvalita, kvalita vzdělávání, kvalita výuky, obsah vzdělávání, učitel, učitelské vzdělávání, výuka, výzkum

Klíčová slova anglicky

quality, quality in education, instructional quality, educational, content, teacher, teacher education, instruction, research

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 10. 2016 13:55, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Kniha představuje koncepci obsahově zaměřeného přístupu ke zkoumání a zlepšování výuky. Oproti stávajícím přístupům důsledněji realizuje obrat k obsahové dimenzi učebních procesů, jejichž poznání je základem didaktiky. Didaktika řeší otázku, jak účinně vyučovat a učit se tomu, co je kulturně hodnotné a osobně smysluplné. Odtud vyplývá důraz na vzdělávací obsah, který však není chápán jako statický soubor pamětních položek, ale jako celkový vzdělávací potenciál oborů, s nimiž se žáci ve výuce setkávají. Programově je kniha vřazena pod zastřešující slogan kvalita (ve) vzdělávání. Kvalita je zde chápána dynamicky – s ohledem na to, jak učitel připravuje, realizuje a vyhodnocuje výuku. Ohled na kvalitu – jakožto rozlišování mezi profesionálně lepším a profesionálně horším postupem – je provázen zvažováním a zdůvodňováním alternativ. S cílem nabídnout učitelům jakožto reflektivním praktikům metodický postup umožňující zlepšovat výuku na základě její reflexe je v knize představena metodika rozvíjející hospitace a metodiky AAA (anotování, analyzování a alterování výukových situací). Princip této metodiky je ilustrován na desítce didaktických kazuistik zpracovaných za různé obory školního vzdělávání s cílem nad-oborového zobecnění. Autoři věří, že kniha otevírá a konkretizuje cestu k reflektovanému rozvíjení kvality výuky a výhledově snad i k nové (produktivní) kultuře vyučování a učení.

Anglicky

The book introduces the concept of content-focused approach to analysing and improving instruction. Compared to current approaches, the focus on the content dimension of learning processes, which is the core of didactics, is more consistent. Didactics deals with the issue how to effectively teach and learn what is considered culturally worthy and personally meaningful, hence the focus on educational content. Educational content is not understood as a static set of items (to be) memorized, but as the overall educational potential of disciplines that pupils encounter during their time at school. The book appertains to the slogan quality of/in education. Quality is understood from the dynamic point of view – with regard to how teachers plan, realize, and evaluate instruction. The regard for quality – as the distinction between better and worse in the professional sense – is accompanied by consideration and justification of alternatives. With the aim in mind to offer teachers-reflective practitioners a systematic method for improving instruction based on its reflection, this book introduces the method of AAA (annotation, analysis and alteration). The method is illustrated with ten didactic case studies from different disciplines of school education with the prospect of generalization across domains. The authors believe that the book opens the way towards the improvement of instruction based on reflection, and with time towards a new (productive) culture of teaching and learning.