J 2016

MIGRACE V MODERNÍ HISTORII, REFLEXI VIZUÁLNÍCH MÉDIÍ A VE VÝUCE DĚJEPISU: POŠTOVNÍ ZNÁMKA, KARIKATURA

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Základní údaje

Originální název

MIGRACE V MODERNÍ HISTORII, REFLEXI VIZUÁLNÍCH MÉDIÍ A VE VÝUCE DĚJEPISU: POŠTOVNÍ ZNÁMKA, KARIKATURA

Název anglicky

Migration in Modern History, Reflection in Visual Media and History Teaching: Postage Stamp, Cartoon.

Autoři

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 30/2016/1, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1211-6068

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00091181

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

history teaching; didactics of history; medial education; migration; stamps; caricature;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 10. 2016 15:17, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Anotace

V originále

Text nejprve prezentuje charakteristické znaky a specifika karikatur a poštovních známek jako zdroje informací o historické skutečnosti, didaktické a metodické aspekty uplatnění v dějepisné výuce. Poté zkoumá charakteristické mezníky migrací v předpokládané reflexi vybraných vizuálních médií. Posléze se prostřednictvím konkrétních modelových analýz zabývá problematikou edukačního potenciálu poštovních známek a karikatur při rozvíjení mediální gramotnosti a historického vědomí žáků.

Anglicky

At first the text presents the characteristics and specifics of cartoon and postage stamps as a source of information about historical facts, didactic and methodological aspects of the application in the teaching of history. Then it examines the characteristic turning points of migration at the expected reflection of chosen visual media. Eventually, through a specific model analysis it deals with the educational potential of postage stamps and cartoons in developing of media literacy and historical consciousness of pupils.